Bosch præsenterer softwareplatform til biler, som muliggør hosting af skræddersyede services

• "Services bliver i stigende grad en differentieringsfaktor inden for bilindustrien” siger Dr. Dirk Hoheisel, bestyrelsesmedlem i Robert Bosch GmbH.
  • En undersøgelse forudser, at der ved udgangen af 2020 vil være 250 millioner forbundne biler på vejen.

17.03.2017 | | Koncernnyheder

Vi står foran en ny æra for forbundne biler. Fra marts 2018 vil det automatiske nødopkaldssystem eCall være obligatorisk inden for EU. Det betyder, at alle nye biler i større eller mindre grad som standard vil være forbundne. Markedsanalysefirmaet Gartner forudser, at der ved udgangen af 2020, vil være 250 million forbundne biler på vejene rundt omkring i verden. I takt med at biler i stigende grad bliver mobile enheder på hjul, lægger interesserede købere mere og mere vægt på digitale services. Dette kan eksempelvis være en service, der monitorerer og fortæller chaufføren om bilens tilstand eller advarer om spøgelsesbilister. Ifølge en undersøgelse foretaget af den tyske forbruger- og medieanalysevirksomhed VuMA er integreret internetadgang allerede en væsentlig faktor hos mere end en fjerdel af den tyske befolkning, når de skal købe bil. “Services til forbundne biler er i stigende grad en differentieringsfaktor inden for bilindustrien” forklarede Dr. Dirk Hoheisel, bestyrelsesmedlem i Robert Bosch GmbH, ved den internationale Bosch ConnectedWorld 2017 konference i Berlin. Hoheisel præsenterede ved samme lejlighed Boschs ’Automotive Cloud Suite’, som er en ny platform for mobilitetsservices. ’Bosch Cloud Suite’ tilbyder bilproducenter og alle udbydere mobilitetsservices en softwareplatform samt et omfattende værktøj til hurtigt at kunne udvikle og tilbyde alle former for services og hurtigt tage dem til markedet.

Boschs styrke: ekspertise inden for biler, clouds og Big Data

Bosch ’Automotive Cloud Suite’ er baseret på Bosch IoT Suite og skaber det teknologiske grundlag for alle de services, der involverer forbundne biler. Boschs Cloud Suite inkluderer alle de nødvendige funktioner til at samle enheder, brugere, virksomheder og domæner på en enkelt platform. Bosch ’Automotive Cloud Suite’ tilbyder muligheden for individuelle softwaremoduler, som eksempelvis en digital logbog eller løsninger til implementering af softwareopdateringer. Udbydere af mobilitetsløsninger kan anvende dem til at udvikle en bred række af forbundne services til bilister. ”Bosch befinder sig i en position, hvor det er muligt at samle omfattende know-how fra bilindustrien og kombinere dette med IT-ekspertise”, fortalte Hoheisel på Bosch ConnectedWorld. Bosch forener således mange ekspertiseområder i deres cloud suite; udover den store ekspertise som systemudbyder til bilindustrien og som førende udbyder af krypteringsteknologier, har Bosch stor erfaring inden for behandling af Big Data og som cloud-operatør.

”Det er ikke blot vores kunder, der kan implementere nye services med Boschs ’Automotive Cloud Suite’, vi anvender også selv teknologien til vores egne in-house services”, fortæller Hoheisel. Bosch demonstrerer en række af de nye services i en udstillingsbil baseret på en Jaguar F-Pace ved Bosch ConnectedWorld 2017. Nedenfor er fem services, som forventes at være standardelementer i enhver bil fremover.

1. Advarsel om spøgelsesbilister

Alene i Tyskland forekommer der 2.000 advarsler om spøgelsesbilister hvert år. Disse advarsler forekommer dog i de fleste tilfælde for sent, da en tredjedel af disse tilfælde generelt først bliver afbrudt, efter at spøgelsesbilisten har kørt 500 meter i gennemsnit – og i de værste tilfælde har udsat sig selv og sine omgivelser for livsfare. Boschs cloud-baserede spøgelsesbilistalarm er udviklet til at slå alarm indenfor 10 sekunder. Alarmen er ikke blot rettet mod spøgelsesbilisten selv, men også mod alle andre bilister i området. Servicens funktioner gør den dermed til skytsenglen i bilisternes data-cloud.

2. ’Predictive Diagnostics’

Intet er mere irriterende, end når en bil brænder sammen på en ferie. ’Predictive Diagnostics’ forhindrer situationer, hvor en bil pludselig og helt uventet går i stykker. Under normale køreture vil systemet analysere data og lave forudsigelser omkring tilstanden af bilens kernekomponenter. Chaufføren vil blive underrettet inden en bildel er slidt op eller modtage anbefalinger i forhold til næste værkstedsbesøg.

3. Parkering i lokalsamfundet

Denne service forvandler parkering til en kommunal aktivitet. Imens bilen kører rundt, vil dens sensorer identificere og måle afstanden mellem parkerede biler ved kantstenen. Informationen vil blive overført til et digitalt parkeringskort. Ved at anvende smart databehandling kan Bosch verificere informationen og på baggrund heraf komme med en forudsigelse af parkeringsmulighederne. Det digitale parkeringskort er tilgængeligt gennem cloud-funktionen til biler, der befinder sig nærheden og muliggør at bilisterne hurtigt kan navigere sig hen til den nærmeste, ledige parkeringsplads.

4. Personlig assistent

Drømmen om at have sin helt egen personlige assistent går nu i opfyldelse. Med denne Bosch service kan bilister anvende stemmestyring til at administrere deres aftaler, anmode om en bred vifte af information, tilpasse deres Smart Home og meget mere – alt sammen under køreturen. Den personlige assistent vil over tid tilpasse sig brugerens vaner og præferencer for herigennem at tilbyde en endnu bedre support.

5. Softwareopdateringer ’over-the-air’

Softwareopdateringer fra cloud’en er allerede en selvfølge til smartphones; nu tilbyder Bosch den samme funktion til biler. Nye funktioner som eksempelvis en mere effektiv køretilstand for elektriske biler kan blive tilføjet til bilen – i løbet af natten, krypteret og beskyttet fra hackere.