Der kræves cookies for at alle funktioner på denne webside kan anvendes. Aktiver cookies, og genstart browseren. Når en cookie er opdateret, vises en dialogboks.

Denne hjemmeside anvender cookies til udførelse af funktioner, for at opnå brugervenlighed og til brug for statistik. Du kan når som helst ændre denne indstilling ved at klikke på »ændre indstillinger«. Hvis du vil tillade brug af cookies, skal du klikke på »Ja, jeg accepterer«. Vores datasikkerhedspolitik

Bytrafik på verdensplan

 
 
 

Kontaktpersoner


Lisa Berg Nielsen
Communications Manager
Robert Bosch A/S
Telegrafvej 1
2750 Ballerup
Telefon +45 44 89 89 89

 

11.07.2017 | Bosch-koncernen | Koncernnyheder

Kørselsforbud i Europa - lotteri i Asien - trehjulede køretøjer i Indien.

I 2050 vil mindst 70 % af den globale befolkning bo i byerne.

Landbefolkningen vil dale til 2,8 milliarder i 2050.

I 2030 vil der være 41 megabyer i verden3.

Europa: Bilerne skal blive uden for bygrænserne

Omkostningerne ved trafikkøer: I 2025 vil trafikkøerne i større europæiske byer give årlige omkostninger på ca. 208 milliarder euro.4 Dette tal kan blive endnu højere, da mere end 82 % europæere vil bo i byer i 2050.

Cykling først: Indbyggerne i Amsterdam rejser to millioner kilometer på cykel hver dag. Det svarer til 60 % af alle rejser i centrum.6 Også i København er cykler et massetransportmiddel. Her cykler 45 % af befolkningen til arbejde eller universitet hver dag.

Adgangsbegrænsninger: Emissionsmærkater i Tyskland, overbelastningsafgifter i London og Milano, kørselsforbud for ældre biler i Paris – dusinvis af europæiske storbyer begrænser biltrafikken i de centrale zoner. Målet er ofte det samme: at reducere forureningen af partikler og kvælstofoxid.

Nordamerika: Trafikkøer koster over 120 milliarder dollar

Flere biler end bilister: I 2003 oversteg indregistrerede biler i USA for første gang personer med kørekort.

Omkostningerne ved trafikkøer: I USA tilbringer bilisterne i de 10 byer med mest trafik ca. 42 timer om året i trafikkøer og mister derved 121 milliarder dollar i tid og brændstof.

Samkørsel: For at reducere trafikmængden skabte USA de første vognbaner til samkørsel i 1961. I dag dækker netværket ca. 5.000 km.10 De særlige vognbaner til samkørsel, der også kaldes HOV-baner (high-occupancy vehicle) må kun bruges, hvis der er to, tre eller flere personer i bilen.

Japan: Først parkeringspladsen, derefter bilen

Sneglefart: Bilerne i Tokyo kører med en gennemsnitshastighed på 15 km/t.11 Selvom bilens vejnet dækker mere end 22.000 km, og cykler udgør 14 % af trafikken, har Tokyo kun 11,6 km cykelstier.

Parkeringsproblemer: Japan har 61 millioner køretøjer og alt for få parkeringspladser.13 Byer som Tokyo giver kun folk lov til at købe bil, hvis de kan bevise, at de har et sted at parkere den.

Minibiler: For at få trafikken under kontrol krævede en idé et helt ny bilklasse: kei cars. Disse biler er under 3,4 m lange og har en motor med mindre end 0,66 l slagvolumen.

Kina: Nummerpladelotteriet

Trafikal overbelastning: I slutningen af 2015 var der i alt 279 millioner køretøjer på Kinas veje, hvoraf 172 millioner var biler.

Spor: Den kinesiske regering giver store tilskud for at rejse med sporvogn. I Beijing har disse 10 millioner passagerer om dagen eller 44 % af alle rejsende.

Lotteri: Hver måned tildeler Shanghai kun 9.000 nye registreringsattester.15 Afhængig af området kan nummerplader koste op til 8.000 yuan, eller mere end 10.000 euro.16 Ofte bliver de også solgt på auktion til højestbydende.

Indien: Styrer imod moderne mobilitet på to eller tre hjul

Vækst: Over 40 byer i Indien har allerede mere end en million indbyggere.17 Med en årlig befolkningstilvækst på 15 millioner mennesker har Indien verdens hurtigste vækstrate.

Tohjulede køretøjer: Der er ca. 125 millioner tohjulede køretøjer på Indiens veje, hvilket svarer til 70 % af alle landets køretøjer.

Pioner: Det er lykkedes byen Ahmedabad at nedtrappe sin motoriserede trafik ved at forbedre og investere i sin transportinfrastruktur. I dag foretages 58 % af rejserne med offentlig transport eller ikke motoriserede køretøjer.

Latinamerika: Svævebaner, ikke motorveje

Luftkvalitet: Niveauet af luftforurening i byer som Lima, Mexico City og Santiago de Chile er blandt de værste i verden. Derfor lancerer de større byer i Latinamerika flere og flere innovative transportkoncepter.

Svævebaner: I de kaotiske megabyer i Sydamerika viser boomet af svævebaner i byerne intet tegn på svækkelse. Luftsvævebanerne optager ikke bare mindre plads, de koster også 10 gange mindre end en undergrundsbane eller en motorvej.

Svævebaner: Mexico åbnede sin første urbane svævebane i 2016. Luftkabinerne erstattede adskillige tusinde minibusser. Forud for Mexicos initiativ havde Colombia, Bolivia, Brasilien og Venezuela allerede implementeret et “street in the air”-koncept.

Svævebaner : 10 km – det er længden på verdens længste urbane svævebane fra La Paz, Bolivias hovedstad, til nabobyen El Alto. Det reducerer passagerernes rejsetid med op til en time og retter et slag mod forureningen. Der er planer om at udvide svævebanens netværk til 30 km i 2019.

Bosch-koncernen er en førende international virksomhed med fokus på teknik og serviceydelser. Koncernen har ca. 390.000 ansatte på verdensplan (pr. 31. december 2016). I 2016 opnåede virksomheden en omsætning på 73,1 mia. euro. Bosch-koncernen er opdelt i fire forretningsområder: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods og Energy and Building Technology. Som førende IoT-virksomhed tilbyder Bosch innovative løsninger til smart homes, smart cities, connected mobility og connected industry. Med sin kompetence inden for sensorteknologi, software og serviceydelser samt sin egen IoT-cloud kan virksomheden tilbyde kunderne forbundne løsninger på tværs af domæner fra en og samme udbyder. Det er Bosch-koncernens strategiske mål at skabe løsninger til det forbundne liv og at forbedre livskvaliteten over hele verden med produkter og serviceydelser, der er innovative og vækker begejstring. Kort sagt, Bosch skaber teknologi, der er “Invented for life”. Bosch-koncernen omfatter Robert Bosch GmbH og ca. 440 datter- og regionalselskaber i ca. 60 lande. Inkl. salgs- og servicepartnere dækker Bosch’s internationale produktions-, udviklings- og salgsnetværk næsten alle lande i verden. Grundlaget for virksomhedens fremtidige vækst er dens innovative styrke. Bosch har 59.000 ansatte inden for forskning og udvikling på 120 lokationer over hele verden.

Virksomheden blev grundlagt i Stuttgart i 1886 af Robert Bosch (1861-1942) som ”værksted for finmekanik og elektroteknik”. Den specielle virksomhedsstruktur i Robert Bosch GmbH sikrer Bosch-koncernen økonomisk uafhængighed. Den giver virksomheden mulighed for at foretage langsigtet planlægning og betydelige investeringer for at sikre fremtiden. 92 % af kapitalandelene i Robert Bosch GmbH ejes af den almennyttige fond Robert Bosch Stiftung GmbH. Stemmeretten udøves i overvejende grad af Robert Bosch Industrietreuhand KG, der varetager virksomhedens ejerfunktion. De øvrige andele ejes af familien Bosch og Robert Bosch GmbH.

Mere information på:

www.bosch.com

www.iot.bosch.com

www.bosch-press.com

twitter.com/BoschPresse