Verdenspremiere: Bosch og Daimler demonstrerer førerløs parkering

25.07.2017 | Bosch-koncernen | Koncernnyheder

Manual parkering tilhører nu fortiden. I Mercedes-Benz-museets parkeringsgarage i Stuttgart har Bosch og Daimler realiseret en automatisk parkeringsservice. Med en kommando fra en smartphone kan bilister nu automatisk parkere biler på tildelte pladser uden at skulle overvåge køretøjets bevægelser. Automatiseret parkeringsservice er en vigtig milepæl på vejen mod autonom kørsel. Pilotløsningen i Mercedes-Benz-museets parkeringsgarage er verdens første infrastrukturbaserede løsning til en fuldautomatiseret parkeringsservice under virkelige forhold med og uden en fører ved rattet. Og fra starten af 2018 vil besøgende selv kunne opleve den praktiske service i museets garage.

"Autonom kørsel bliver en realitet, før vi tror. Førerløs parkering på museet viser på imponerende måde, hvor avanceret teknologien allerede er", siger Dr. Michael Hafner, leder af udviklingen af automatiseret kørsel og aktiv sikkerhed hos Mercedes-Benz Cars. "Brugen af intelligent infrastruktur i parkeringsgarager og forbindelsen til køretøjer har gjort det muligt for os at gøre førerløs parkering til en realitet før end forventet", sagde Gerhard Steiger fra Bosch-divisionen Chassis Systems Control.

Som var det magi: automatisk kørsel til og fra parkeringspladsen

Med en smartphone kan enhver reservere en bil via app. Rejsen starter, når køretøjet af sig selv kører op til opsamlingsområdet. Returnering af bilen er lige så let: Kunden efterlader køretøjet i garagens drop-off-område og returnerer det vha. appen på sin smartphone. Når parkeringsgaragens intelligente system har identificeret køretøjet, starter bilen, og den ledes til en tildelt plads.

Denne førerløse parkering muliggøres af samspillet mellem den intelligente infrastruktur i parkeringsgaragen baseret på teknologi leveret af Bosch og Mercedes-Benz. De installerede sensorer i parkeringsgaragen overvåger kørselsgangene og deres omgivelser, mens bilen ledes på vej. Teknologien i bilen omdanner sikkert kommandoerne fra parkeringsgaragens infrastruktur til kørselsmanøvrer og stopper om nødvendigt køretøjet i god tid.

Verdens første driftsgodkendelse for førerløs parkering

Premieren efterfølges af en intensiv test- og opstartsfase. De lokale myndigheder i Stuttgart, TÜV Rheinland samt Transportministeriet i Bade-Württemberg har fulgt projektet nøje med henblik på at vurdere bil- og parkeringsgarageteknologiens driftssikkerhed. Inden den førerløse parkering bliver endelig frigivet til kunder og offentligheden skal systemet dog først godkendes endeligt af myndighederne – forventes i starten af 2018. På den måde vil Bosch og Mercedes-Benz opnå erfaringer med, hvordan brugerne vil håndtere automatisk parkeringsservice.

Eksisterende parkeringsgarager kan få eftermonteret infrastrukturteknologien. For ejere af parkeringsgarager vil førerløs parkering betyde en mere effektiv anvendelse af den tilgængelige parkeringsplads: Det samme område kan rumme op til 20 procent flere køretøjer.