Smart takket være Bosch: Hvad forbundne lastbiler og smart homes har til fælles

CES 2018-innovationspriser til forbundne løsninger fra Bosch

• Med Common Telematics Platform forbinder Bosch lastbiler over hele verden
  • Modul udviklet sammen med Daimler Trucks og Fleetboard, hvor det anvendes som Truck Data Center
  • Energibesparende accelerationssensor gør huse og boliger endnu mere smarte

09.11.2017 | | Koncernnyheder

Mere komfort, mere sikkerhed og flere muligheder: Lastbiler, huse, boliger og wearables bliver mere smarte og mere effektive med forbundne løsninger fra Bosch. Bosch fik to CES 2018-innovationspriser for dette d. 26. oktober 2017 på ”CES Unveiled” i Amsterdam. Den prestigefyldte pris anerkender hvert år de bedste løsninger forud for verdens største elektronikmesse og er en indikator for fremtidens trends.

Gør hverdagen lettere ved at forbinde lastbilchauffører og professionelle logistikaktører

En stram tidsplan, mange kilometer og stadig mere trafik: lastbilchauffører og deres køretøjer arbejder hårdt hver dag. For at hjælpe dem med at klare deres opgave kan chauffører og speditørfirmaer regne med support fra Bosch.

Common Telematics Platform er grundlaget for nye digitale serviceydelser for erhvervskøretøjer, der giver speditørfirmaerne mulighed for bedre at planlægge deres transporter, anvende deres flåde mere effektivt og få varerne mere sikkert frem til deres destinationer, siger Dirk Hoheisel fra ledelsen hos Bosch.

Bosch modtog CES 2018-innovationsprisen i kategorien ” Tech For A Better World”, som anerkendelse for sin banebrydende telematikløsning til forbindelse af tunge erhvervskøretøjer. Common Telematics Platform blev udviklet sammen med Daimler Trucks og Fleetboard og anvendes verden over i producentens tunge lastbiler som Truck Data Center, hvor den danner grundlag for nye digitale serviceydelser som Mercedes-Benz Uptime. Platformen kontrollerer lastbilens tekniske status i real tid og sender informationerne videre.

Flådemanagere kan således konstatere motorstop, inden det sker, undgå uplanlagte reparationer og optimere planmæssige værkstedsbesøg yderligere. Det øger transporternes pålidelighed og reducerer lastbilernes omkostningstunge stilstandstider. Fremover kan Common Telematics Platform fra Bosch give mulighed for over-the-air- softwareopdateringer. De trådløse opdateringer vil holde køretøjssystemerne opdateret, mens de sparer tid for chauffører og flådemanagere ved at nedsætte antallet af værkstedsbesøg. De vil også gøre det muligt at installere nye og forbedrede funktioner direkte i lastbilerne.

En meget lille sensor gør huse endnu mere smarte

Ekstremt energieffektiv, lille og kraftig: Med disse egenskaber vandt BMA400 accelerationssensor fra Bosch Sensortec en CES 2018-innovationspris i kategorien ”Embedded Technologies”. Den meget lille sensor kombinerer et meget lavt strømforbrug med høj ydelse og forlænger dermed batteriernes levetid i de enkelte apparater markant. Resultatet er, at batterierne sjældnere skal oplades og udskiftes. Sensoren giver også mulighed for meget præcis vinkelmåling og vibrationsregistrering. BMA400 er dermed særligt interessant til anvendelse i Internet of Things (IoT). I smart homes kan den energibesparende accelerationssensor registrere, om vinduerne er åbne, vippede eller lukkede. Derved kan klima- eller varmeanlæg styres tilsvarende og spare energi. Integreret i døre og vinduer registrerer BMA400 bevægelser og vibrationer og hjælper dermed ved indbrudssikring. Pga. intelligent energistyring er den meget lille sensor også særdeles velegnet til brug i wearables.

Om CES-innovationspriserne

CES-innovationspriser er et program, der køres af Consumer Technology Association (CTA). Hvert år præsenteres prisernes i 28 kategorier. Bosch har allerede tidligere vundet priser. I 2017 blev Bosch fx præmieret for en forbundet vandvarmer og to innovative motorcykelløsninger. I 2016 modtog virksomheden anerkendelse for neoSense, en touchscreen med haptisk feedback.

OPLEV BOSCH PÅ CES 2018 i Las Vegas, USA:

Kravet om sikkerhed, energieffektivitet og komfort i byerne stiger. Det er bare nogle af de udfordringer, som den stigende urbanisering medfører. Nøglen er den intelligent forbundne by – den såkaldte smart city. Sådanne byer er allerede realiteten mange steder: Med forskellige løsninger bidrager Bosch til, at byerne bliver stadig mere intelligente og forbedrer livskvaliteten for deres indbyggere. Under mottoet ”Simply.Connected.” præsenterer Bosch på CES 2018 en udvidet portefølje af løsninger til alt fra urban mobilitet og en forbundet verden til intelligente hjem og bygninger.

PRESSEKONFERENCE: Mandag, d. 8. januar 2018, kl. 8:00–8:45 (lokal tid) med Markus Heyn fra ledelsen hos Bosch på Mandalay Bay Hotel, Las Vegas Convention Center, Mandalay Bay Ballrooms BCD.

• BOSCH-MESSESTAND: Tirsdag til fredag, 9.–12. januar 2018, in Central Hall, stand #14028

• FØLG Bosch CES 2018 highlights på Twitter: #BoschCES