Bosch-koncernen er fortsat på succeskurs
30.01.2019
Som førende innovativ virksomhed ønsker vi at skabe ændring på vores markeder – både i teknologisk og forretningsmæssig henseende.
Bosch-koncernen er fortsat på succeskurs: trods vanskelige konjunkturelle betingelser og svage markeder nåede omsætning og resultat i 2018 igen op på sidste års niveau, der var rekordhøjt. Ifølge foreløbige tal opnåede Bosch en driftsomsætning på 77,9 mia. euro sidste år. Valutakurseffekter på 2,1 mia. euro belaster tydeligt omsætningsresultatet. Valutakurskorrigeret steg udbyttet 4,3 %.
Som førende innovativ virksomhed ønsker vi at skabe ændring på vores markeder – både i teknologisk og forretningsmæssig henseende. Vores strategiske fokus på forbundne løsninger betaler sig, udtaler koncernchef Volkmar Denner. Bosch solgte i alt 52 mio. internetopkoblede produkter i 2018, 37 % mere end året før. I 2018 nåede resultat af primær drift op på ca. 5,3 mia. euro. Det vil sandsynligvis give en overskudsgrad på 6,9 %. Bosch tilstræber at udvikle sig bedre end sine markeder og sikre et højt indtjeningsniveau trods de forventede vanskelige økonomiske betingelser. Vi planlægger at gøre alle vores forretningssektorer endnu mere konkurrencedygtige, således at vi kan finansiere udvidelsen af vores teknologiske førerposition og dermed vores virksomheds fremtid.
Automatisering I: forhåndsinvesteringer på 4 mia. euro
Et omdrejningspunkt for virksomhedens forsknings- og udviklingsarbejde er automatiseret kørsel. På vej mod mobilitet uden ulykker følger Bosch to udviklingsretninger: Førerassistentsystemer vil give privatkøretøjer mulighed for delautomatiseret kørsel (automatiseringsniveau 2 og 3). På dette område er Bosch førende rent teknisk og på markedet. Allerede i år forventer virksomheden en omsætning på 2 mia. euro med førerassistentsystemer. Den anden udviklingsretning vil føre til førerløs kørsel fra starten af det næste årti (automatiseringsniveau 4 og 5). Førerløs kørsel bliver en “game changer” for individuel mobilitet. Den vil give mulighed for disruptive forretningsmodeller som robotaxis og shuttlebaseret mobilitet, sagde Denner. Pga. automatiseringens tekniske kompleksitet ser Denner et fremtidigt investeringsfokus i automatiseringen. Alene i perioden frem til 2022 regner vi med forhåndsinvesteringer på 4 mia. euro. Ca. 4.000 ingeniører arbejder hos Bosch på automatiseret kørsel.
Automatisering II: omfattende økosystem for mobilitetstjenester
Markedspotentialet for automatiseret kørsel er enormt: mellem 2015 og 2030 vil persontrafikken stige 50 % (kilde: ITF). Over de næste ti år forventer analytikerne derfor ved automatiseret kørsel en markedsvolumen for hard- og software på ca. 60 mia. amerikanske dollar (kilde: Roland Berger). Allerede i 2025 vil de fleste af de 2,5 mio. on-demand shuttlebusser over hele verden være førerløse (kilde: Roland Berger). Eksperter forventer, at omsætningen i forbindelse med dele-mobilitet vil nå op på næsten 160 mia. amerikanske dollar i 2035 (kilde: BCG). Bosch vil tilbyde både teknologi og serviceydelser til denne type mobilitet. Bosch’s økosystem for mobilitetstjenester kombinerer allerede løsninger og serviceydelser til reservation, betaling, parkering, genopladning, administration, vedligeholdelse og infotainment. En af disse tjenester er Convenience Charging, en forbundet navigations- og ladeløsning til elbiler. Bosch’s første kunde er den tyske elbilproducent Sono Motors. Vores forbundne løsninger betyder, at vi kan gøre elektromobilitet egnet til hverdagsbrug, sagde Denner.
Elektrificering I: førerposition på massemarkedet
I 2018 afsluttede Bosch 30 elektromobilitetsprojekter på adskillige milliarder euro. Frem til 2025 er det virksomhedens hensigt at tidoble omsætningen inden for dette område til i alt 5 mia. euro. Vi ønsker at være førende på massemarkedet for elektromobilitet, sagde Denner. Ingen virksomhed er så bredt funderet som Bosch, når det gælder elektromobilitet. Bosch elektrificerer alt lige fra cykler til lastbiler. Fx er mere end en million biler over hele verden i dag udstyret med elektro- eller hybridkomponenter fra Bosch. I fremtiden vil det være sådan, at der ikke er nogen elbiler i verden uden noget Bosch indeni, fortsatte Denner. Det gælder især for Kina, verdens største marked for elektromobilitet, hvor Bosch allerede er førende inden for personbilssegmentet. Virksomheden indgik for nylig et strategisk partnerskab for automatiseret og elektrisk kørsel med den kinesiske producent af elbiler NIO.
I Kina vil Bosch også starte produktion af e-axle i 2019, et særligt kompakt drev til elbiler. Et nyudviklet 48-volt batteri gik her i serieproduktion for få uger siden. Allerede i 2030 vil 20 % af de nye biler over hele verden være delelektrificeret med 48-volt systemer. Derudover styrker Bosch sin position inden for elektromobility-markedet med den fuldstændige overtagelse af firmaet EM-motive GmbH.
Elektrificering II: elektrificering af godstransport
Frem til 2030 vil den globale godstransport næsten blive fordoblet (kilde: ITF). Vi ønsker godstrafik, der hverken er en belastning for klima eller luftkvalitet. Også her er nøglen elektrificering, sagde Denner. Allerede i 2030 vil mindst hver fjerde erhvervskøretøj i verden – næsten hver tredje i Kina – være delelektrisk drevet. Det vil også Bosch drage fordel af. Virksomhedens produktportefølje for emissionsfri godstransport omfatter 36-volt drev til cargo-bikes, elektriske motorer til lette erhvervskøretøjer som det tyske postvæsens StreetScooters, e-axles til lette og tunge varevogne, elektrificerede aksler til sættevogne og i fremtiden brændstofcelledrev til 40 tons lastbiler. Hvad enten det er delelektrisk, fuldelektrisk, batterielektrisk eller brændstofceller, er vi klar til markedet, sagde Denner.
Kunstig intelligens I: kerneområde af ekspertise for Bosch
I fremtiden mener Denner af et af kerneområderne af ekspertise vil være industriel anvendelse af kunstig intelligens (AI). Frem til midten af det næste årti ønsker vi, at alle vores produkter er udstyret med AI eller er udviklet og produceret med AI. Amerikanske og kinesiske virksomheder dominerer ganske vist AI til forbrugerindustri, sagde Denner, men uden domæneviden om trafik, industri eller bygninger vil deres potentiale være mindre end potentialet for industriel AI. Denner fortalte, at Bosch har sat sig ambitiøse mål: Som førende rent innovativt ønsker vi selv at mestre AI og høre til verdenseliten. Med dette for øje planlægger Bosch at firdoble antallet af interne AI-eksperter fra 1.000 til 4.000 frem til 2021.
Kunstig intelligens II: succes i rummet og på vejen
Medarbejderne på Bosch Center for Artificial Intelligence arbejder på næsten 150 projekter. Et af disse er sensorsystemet SoundSee. SoundSee-algoritmen bruger maskinel indlæring til at høre, om noget er defekt, forklarer Denner. Dette gør det muligt nøjagtigt at forudsige maskinudfald, hvilket til gengæld reducerer vedligeholdelsesomkostningerne og øger produktiviteten. SoundSee-løsningen vil blive sendt til den internationale rumstation (ISS) i midten af året. Bosch ser kommerciel anvendelse for systemet i produktion, bygninger og bilkonstruktion.
Et andet eksempel på fremskridt inden for AI er et multifunktionskamera til automatiseret kørsel, der kombinerer billedbehandlingsalgoritmer med AI-metoder. Resultatet er et intelligent kamera til bilen, der fx kan spotte fodgængere og omgående registrere og forudsige deres adfærd.
Kvalificering: Learning Company og “Bosch Tube”
Hvert år investerer Bosch ca. 250 mio. euro i professionel uddannelse af sine medarbejdere. De kan vælge mellem ca. 19.000 forskellige uddannelsesprogrammer. Formålet er at formidle kompetence for at sikre, at medarbejderne er klar og villige til at gå ind i nye forretningsområder. Desuden integrerer initiativet Bosch Learning Company uddannelse i medarbejdernes daglige rutiner. Nye tilbud som fx videoundervisning eller apps til mobil undervisning supplerer den traditionelle undervisning i undervisningslokalet. Initiativet Bosch Learning Company opmuntrer medarbejderne til at tage ansvar for deres egen uddannelse og vælge deres eget tempo, sagde Denner. En ny udvikling er her ”Bosch Tube”, en slags YouTube for Bosch-medarbejdere. De kan lave deres egne videoundervisningsprogrammer og uploade dem til Bosch Tube, der også indeholder al videoundervisning.
Agility: virksomhedens hovedkontor med kun et mål
I starten af året omstrukturerede Bosch hovedkontorets samarbejde med salgsdivisionerne/driftsenhederne. Hovedkontoret skal støtte divisionerne bedst muligt i ændringen af forretningen med mobilitetsløsninger og konnektivitet via IoT, sagde Denner. Til dette formål har Bosch forenklet strukturerne i virksomhedens serviceområder som bl.a. indkøb ogr HR og har slået 40 centralafdelinger sammen til 20. I alt ca. 20.000 Bosch-medarbejdere arbejder i centrale virksomhedsfunktioner som indkøb, økonomi, HT og IT.
Forretningsudvikling 2018 efter virksomhedsområder
Bosch’s salgs- og driftsenheder kan se tilbage på en positive udvikling i 2018. Omsætningen for Mobility Solutions lå igen højere end den globale bilproduktion. Ifølge foreløbige tal steg omsætningen 2,3 % til 47 mia. euro. Valutakursjusteret er det en stigning på 4,7 %. Consumer Goods nåede op på en omsætning på 17,8 mia. euro – en tilbagegang på 3,2 %. Stærke modsatrettede valutakurseffekter samt et kraftigt pristryk på kernemarkederne belastede forretningsudviklingen for BSH Hausgeräte GmbH og Bosch Power Tools. Valutakursjusteret steg omsætningen 0,9 %. For Industrial Technology’s vedkommende steg omsætningen til 7,4 mia. euro, og dette område opnåede den højeste vækst med 8,9 %. Valutakursjusteret lå væksten på 11 %. Først og fremmest forretningsområdet Drive and Control Technology fortsatte sin positive udvikling. Energy and Building Technology nåede op på en omsætning på 5,5 mia. euro. Det er stigning på 2,3 % eller 4,7 % valutakursjusteret.
Forretningsudvikling 2018 efter regioner
Bosch tegnede sig for en positiv forretningsudvikling i Europa med en omsætning, der steg til 41 mia. euro. Det svarer til en stigning på 2,1 % eller 3,7 % valutakursjusteret. Størstedelen af denne vækst kom fra Tyskland og Østrig. I Nordamerika steg omsætningen til 12,3 mia. euro. Valutakursjusteret er det en stigning på 7,9 %. Den nominelle stigning er 2,8 %. Den primære årsag til omsætningsstigningen var bilforretningen. I Sydamerika lå omsætningen fortsat under sidste års niveau. Her var den primære faktor de ekstremt negative valutakurseffekter på kernemarkederne Brasilien og Argentina. Nominelt faldt omsætningen 7,8 % til 1,4 mia. euro. Valutakursjusteret steg omsætningen 8,9 %. Omsætningen i Asien og Stillehavsområdet og Afrika steg 0,4 % til 23,2 mia. euro. Valutakursjusteret var det en stigning på 3,1 %. Regionens andel af den samlede omsætning ligger nu på knapt 30 %.
Medarbejdere: det samlede antal ansatte steg 7.800
På verdensplan var der ca. 410.000 medarbejdere i Bosch-koncernen pr. 31. december 2018. Det er 7.800 mere end året før. De største stigninger fandt sted i Europa og Asien og Stillehavsområdet. I Tyskland steg antallet af medarbejdere med 1.700. Virksomhedens behov for IT- og softwareeksperter er fortsat højt.
Udsigterne for 2019: sikre et højt indtjeningsniveau
For 2019 forventer Bosch en vækst for den globale økonomi på 2,3 %. Vores forsigtige prognose skyldes fortsat talrige geopolitiske udviklinger som det uafklarede Brexit-spørgsmål og diverse handelskonflikter. Derudover nedbryder en aggressiv økonomisk protektionisme i form af straftold eller opsigelse af frihandelsaftaler forbrugernes pengeforbrug og investeringer, sagde økonomidirektør hos Bosch Asenkerschbaumer. Bosch håber alligevel at udvikle sig bedre end sine markeder i indeværende år og trods store forhåndsinvesteringer fortsat at sikre sit høje indtjeningsniveau.
Pressekontakt
Lisa Berg Nielsen
Communications Manager