Gå til hovedindhold
Bosch i Danmark
Nyheder

Bosch påbegynder produktionen af 800-volt teknologi til elektriske køretøjer

Produktion 800V motor

30.08.2023

Siliciumkarbid-chips øger effektiviteten af omformerelektronikken med helt op til 99 %

Den nye I-pin teknologi betyder op til 35 % mere effektivitet i den elektriske motor

Stuttgart, Tyskland – Effektivitet og hurtig opladning. Det er to af de ting, de fleste fører af elektriske køretøjer ønsker sig. Derfor begynder Bosch nu produktionen af nye elbilsløsninger baseret på 800-volt teknologi, som netop vil gøre opladningstiden kortere og give et yderligere løft til elektromobiliteten generelt. "Bosch øger spændingen inden for elektrisk mobilet – og vores 800-volt teknologi er det næste skridt på vejen mod mere kraftfulde elektriske drivsystemer og kortere opladningstider," siger Ralf Schmid, ansvarlig for området elektrificering i Boschs Powertrain Solutions-division.

800-voltversionen af omformeren er opbygget med siliciumkarbid halvledere, som øger både effektiviteten og rækkevidden. I den nye 800-voltvariant af elmotoren har Bosch også øget effekttætheden, hvilket reducerer vægten og muliggør et mere kompakt design. For første gang tager en førende tysk bilproducent nu de aktive komponenter fx rotoren og stator fra dette drivlinjesystem i brug.

50 procent mindre varmetab med SiC-teknologi

I de seneste år er 400-voltløsninger blevet bredt accepteret som industristandarden. Med samme strøm – men dobbelt spænding – kan der nu overføres dobbelt så meget effekt. Denne ændring giver mulighed for tyndere kabler, hvilket sparer plads, vægt og kobber.

Som et resultat er omformeren mere kompakt og kraftfuld. Med et 400V anlæg i bilen, er den maksimale ladestrøm ved en ladestander 250 kilowatt. Med et 800V anlæg er det teoretisk muligt at lade med dobbelt så meget strøm.

Derudover har omformere SiC-chips, hvor kulstofatomer er blevet tilføjet til den krystallinske struktur af det ultrarene silicium, hvilket forbedrer halvlederens elektriske ledeevne. Desuden går der i elektronik til strømstyring 50 % mindre energi tabt i form af varme. Og SiC-chipsene har faktisk endnu mere potentiale for energibesparelse, da de fx øger omformernes effektivitet til så meget som 99 %.

35 procent større effekttæthed takket være ny viklingsteknologi

De mest bemærkelsesværdige egenskaber ved den nye 800-voltvariant af den elektriske motor fra Bosch, der nu går i masseproduktion, er et drejningsmoment på 830 Nm og en ydelse på 460 kilowatt. Ved brug af I-pin stangvikling kan motorens effektivitet, kompakthed og automatiseringsniveau i produktionen forbedres yderligere. For forholdet mellem effekt og vægt giver dette en 35 % højere effekttæthed på 60 kilowatt pr. liter.

Derudover tilbyder motoren en drejningsmomentstæthed på 105 Nm pr. liter. Dette betyder, at Bosch-motoren opnår en maksimal effektivitet på op til 98 procent. Næste generation af den elektriske motor vil have oliekøling. Det giver mulighed for at varmen genereret i den elektriske motor fjernes bedre – og det sikrer derfor kontinuerlig kraftfuld drift over lange afstande såvel som i kommercielle køretøjer.

Pressekontakt

Lisa Berg Nielsen
Communications Manager

Telefon

Generelle spørgsmål om Bosch

Flere nyheder