Gå til hovedindhold
Bosch i Danmark
Nyheder

Bosch Tech Day 2024: Bosch softwareforretning med milliardmål inden 2030

Bosch Tech Day 2024

19.06.2024

Software som drivkraft for innovation på alle områder

Udvidelse af softwareforretningen: Bosch annoncerer mål om milliardomsætning inden udgangen af årtiet for sin software- og serviceforretning.

Stærkt fokus på mobilitet: Over 48.000 medarbejdere er beskæftiget med softwareudvikling, hvoraf 42.000 arbejder inden for Mobility, Boschs største forretningsområde.

Innovative opdateringer: Bosch gør det muligt at opdatere biler, lastbiler, motorcykler og elcykler ”over the air”, hvilket reducerer behovet for værkstedsbesøg.

Ny køretøjscomputer: Bosch og Qualcomm har lanceret en ny køretøjscomputer, der kombinerer infotainment og førerassistentsystemer, hvilket reducerer omkostninger og installationsplads.

BTD24_Sofware i bilerne
Den softwaredefinerede mobilitets tidsalder starter her

Hos Bosch står programmering øverst på agendaen – og det er netop blevet offentliggjort, at leverandøren af teknologi og service satser endnu mere på sin forretning indenfor software og service. Ved udgangen af dette årti vil Bosch generere en milliardomsætning med software: ”Bosch har i et godt stykke tid ikke kun været en teknologivirksomhed, men faktisk også en softwarevirksomhed – og vores omfattende ekspertise inden for virksomhedens forskellige områder gør det muligt for os at integrere software direkte i vores produkter,” sagde Dr. Stefan Hartung, formand for Boschs bestyrelse, på Bosch Tech Day 2024 i Renningen.

Bosch-software driver innovation i industrien og bilsektoren

Bosch-software findes allerede på mange områder bl.a. i store industrivirksomheders produktionslinjer, på bilværksteder og i medicinsk udstyr. Softwaren advarer eksempelvis bilister, om biler der kører i den forkerte side af vejen. I alt er over 48.000 medarbejdere i Bosch beskæftiget med softwareprogrammering – hvoraf hele 42.000 er beskæftiget inden for forretningsområdet Mobility, som også er koncernens største.

”Softwarens fremrykning vil revolutionere bilindustrien. I fremtiden vil biler være integreret i den digitale verden – og de vil først og fremmest være mulige at opdatere,” forklarede Dr. Markus Heyn, medlem af Boschs bestyrelse og formand for forretningsområdet Mobility.

Det vil bl.a. betyde, at en bil ikke længere skal forbi et værksted for at få nye funktioner, men i stedet vil dette ske ’over the air’ via softwareopdateringer. Markus Heyn tilføjer: ”Bosch-teknologien vil betyde, at biler ældes langsommere.”

Og dette gælder faktisk ikke kun biler – lastbiler, motorcykler og elcykler vil også få nye sikkerheds- og komfortfunktioner via en opdatering. Siden debuten af det smarte system til elcykler tilbage i 2021 har Bosch lanceret ca. 70 nye funktioner og modifikationer via eBike Flow-appen – fra alarmsystem og sporingsfunktion til nye kørselstilstande, som alle sammen opdateres direkte via teknologien i det smarte system.

Udnyttelse af softwarens potentiale på tværs af virksomhedsgrænser

Software og digitale tjenester udgør nu kernen i Boschs succes og er drivkraften bag virksomhedens innovation på tværs af forskellige sektorer. Med ekspertise inden for mobilitet, produktion og byggeteknik er Bosch blevet en attraktiv partner for IT-førende virksomheder.

”For at udnytte det enorme potentiale i software og AI har vi brug for ligeværdige partnerskabet. Ingen virksomhed kan klare det alene. Open-source software tilbyder en særlig nyttig måde at samle ekspertise på tværs af virksomhedsgrænser, spare omkostninger og skabe standardiserede løsninger,” siger Hartung.

Politikerne kan også spille en vigtig rolle.

Stabilitet og klare rammer er nødvendige for virksomheder, der arbejder med kunstig intelligens. Dette gælder også for den AI Act, som EU for nylig har vedtaget. ”EU skal nu hurtigt omsætte AI-loven til praktiske standarder. Selvom regulering er nødvendig, må den ikke unødigt hæmme teknologiens udvikling eller endog forhindre innovation,” forsætter Hartung.

Den softwaredefinerede mobilitets tidsalder starter her

I bilindustrien er den nye trend softwaredefinerede køretøjer, hvor software er udgangspunktet for design og udvikling. En McKinsey-undersøgelse anslår, at det globale marked for software og elektronik til biler vil nå 426 milliarder dollars i 2030. Bosch ønsker at være en del af dette vækstmarked og fortsætte med at være den foretrukne partner for bilproducenter. ”Vi står ved begyndelsen af det softwaredefinerede køretøjs tidsalder – og for Bosch er det gode nyheder, fordi vi mestrer både hardware og software. Vi er en af de få virksomheder, der er fuldt fortrolige med samspillet mellem bilens elektronik og clouden,” siger Heyn.

Bosch tilbyder eksempelvis løsninger som Vehicle Health, der hjælper flådeoperatører med at undgå nedbrud og øge effektiviteten. Derudover har Bosch også udviklet en software, der muliggør ultrabløde stop i biler – eBrakes to Zero – hvilket reducerer risikoen for køresyge ved stop and go-traffik. ”Vi kan sikre rystefri stop-and-go-kørsel med software, der bremser lige så jævnt som en professionel chauffør,” siger Heyn.

Softwaredefineret mobilitet vil også ændre køretøjsarkitekturen. Fremtidens biler vil have en centraliseret arkitektur med færre, men kraftfulde computere og sensorer. Bosch og Qualcomm har præsenteret en ny køretøjscomputer, der kombinerer infotainment og førerassistentfunktioner. For bilproducenterne betyder det ikke kun en reduktion i installationsplads, kabler og vægt, men også – og endnu vigtigere – lavere omkostninger. Bosch har allerede genereret et salg på knap 4 milliarder euro med avancerede køretøjscomputere de seneste år.

For at sikre netværksforbindelser mellem bilens komponenter leverer Bosch-datterselskabet ETAS middleware – oversættelsessoftware – der muliggør kommunikation på tværs af leverandører. Som Hartung afslutter: "Ligesom der i dag næsten ikke findes en bil uden en Bosch-del, vil der i fremtiden ikke være nogen biler uden Bosch-software."

Pressekontakt

Lisa Berg Nielsen
Communications Manager

Telefon

Generelle spørgsmål om Bosch

Flere nyheder