Gå til hovedindhold
Bosch i Danmark
Nyheder

Gennembrud: Ny dieselteknik fra Bosch giver løsning på NOx problem

26.04.2018

Bosch CEO:„Diesel har en fremtid. Snart er emission ikke længere et problem.“

Ny dieselteknik

Diesel har en fremtid. I dag vil vi definitivt afslutte debatten om dieselmotorens ophør.” Med disse ord offentliggjorte koncernchef hos Bosch Volkmar Denner et afgørende gennembrud inden for dieselteknik på virksomhedens regnskabsforelæggelse. Ny Bosch-udvikling kan hjælpe producenterne med at sænke bilernes Nox-emission så drastisk, at de allerede i dag overholder fremtidens grænseværdier. Den præsenterede Bosch-teknik forbedrer med rekordværdier også i reel drift (Real Driving Emissions) de aktuelle og grænseværdier gældende fra 2020 for Nox-emission. Højdepunktet er, at udviklingsfolkene fra Bosch har forbedret den eksisterende teknik yderligere. Yderligere komponenter, der ville øge omkostningerne, er ikke nødvendige. ”Vi forskyder grænserne for det teknisk mulige. Med den nyeste Bosch-teknik bliver dieselmotoren emissionsfattig og til at betale”, sagde Denner. Desuden opfordrede Denner også til større gennemsigtighed med hensyn til CO2-emissioner forårsaget af vejtrafikken og opfordrede til at brændstofforbruget og dermed også CO2-emissioner skulle måles under reelle betingelser på vejen i fremtiden.

Rekordværdi: 13 mg NOx pr. km i reel drift

Siden 2017 har de europæiske lovgivere forlangt, at nye personbilsmodeller ved et RDE-konformt miks af by-, landevejs- og motorvejskørsel maks. udsender 168 mg NOx pr. km, fra 2020 maks. 120 mg. Dieselteknikken fra Bosch kan allerede i dag nå rekordværdien 13 mg pr. km ved lovstandardiseret RDE-kørsel. Det er en tiendedele af den gældende grænseværdi fra 2020. Og selv ved særligt udfordrende bykørsel, hvis testparametre ligger klart over de lovmæssige krav, ligger værdierne for testkøretøjerne fra Bosch på gennemsnitligt kun 40 mg pr. km. Det afgørende tekniske gennembrud har udviklingsfolkene fra Bosch fået i de forløbne måneder. En kombination af avanceret indsprøjtningsteknik, et nyudviklet luftsystem og intelligent temperaturstyring gør de nævnte værdier mulig. NOx-emissionen kan nu blive under grænseværdien i alle køresituationer – lige meget om bilens fører accelererer kraftigt eller kører langsomt, om det er minusgrader eller sommerhede udenfor, eller om målingen foretages på motorvej eller i træg bytrafik. ”Dieseldrevne biler vil beholde deres plads i bytrafikken, lige meget om det er håndværkere eller pendlere”, understregede Denner.

Kunstig intelligens for yderligere optimeret forbrændingsmotor

Men selv med dette teknologiske spring er dieselmotoren ikke færdigudviklet. Bosch vil fremskynde de opnåede fremskridt yderligere med kunstig intelligens. Dermed kommer Bosch tættere på et vigtigt mål: En forbrændingsmotor, der næsten ikke belaster den omgivende luft med undtagelse af CO2. ”Vi tror stadig, at diesel vil spille en vigtig rolle i drevmikset i fremtidens mobilitet. Indtil elektromobilitet masseproduceres, behøver vi den meget effektive forbrændingsmotor”, sagde Denner. Hans ambitiøse mål for udviklingsfolkene hos Bosch lyder: Nye diesel- og benzinmotorer skal ikke mere belaste luften med partikler og NOx markant. Selv ved Neckartor i Stuttgart skal ikke mere end et mikrogram NOx pr. m3 omgivende luft fremover kunne føres tilbage til forbrændingsmotoren – det er en 40., 2, 5 % af den aktuelle emissionsgrænseværdi på 40 mikrogram pr. m3.

Bosch ønsker mere: Gennemskuelighed og realitetsnærhed ved forbrug og CO2

Denner krævede desuden, at der igen fokuseres kraftigere på forbrugsafhængig CO2-emission. Bilernes forbrug skal fremover ikke kun beregnes på laboratoriet, men ligeledes i reelle situationer i trafikken. Dermed skabes der en sammenlignelig systematik som ved emission. ”Det betyder større gennemskuelighed for forbrugerne og mere konsekvens for klimabeskyttelsen”, sagde Denner. Desuden skal CO2-betragtningen også gå langt ud over batteri og tank: „Vi behøver en gennemskuelig CO2-totalbalance over trafikken, der ikke kun måler bilernes direkte udstødning, men også inddrager emissionen fra brændstof- og strømproduktion i balancen”, siger Denner. Et omfattende CO2-fodspor giver førerne af elbiler et realistisk billede af elkørslens klimaeffekt. Udnyttelsen af ikke fossile brændstoffer kan forbedre forbrændingsmotorernes CO2-balance yderligere.

Produktudviklingskodeks: Teknikudviklingens etik

Denner, der hos ledelsen af Bosch også er ansvarlig for forskning og udvikling, præsenterede et ”produktudviklingskodeks” for en bred offentlighed. Her har virksomheden formuleret retningslinjerne for udviklingen af Bosch-produkter: For det første er det forbudt at indbygge funktioner, der automatisk registrerer testcyklusser. For det andet må Bosch-produkter ikke optimeres til testsituationer. For det tredje skal Bosch-produkter ved normal daglig anvendelse beskytte menneskeliv bedst muligt og skåne miljø og ressourcer bedst muligt. ”Derudover styres vores handlinger af legalitetsprincippet og vores motto ”Invented for life”. I tvivlstilfælde går Bosch-værdierne forud for kundernes ønsker”, forklarede Denner. Fx har Bosch siden midten af 2017 ikke deltaget i kundeprojekter for benzinmotorer, hvor der ikke var partikelfiltre. Som en del af det største uddannelsesprogram i virksomhedens mere end 130 års historie undervises 70.000 medarbejdere fra de fleste forsknings- og udviklingsområder i det nye kodeks frem til slutningen af 2018.

Pressekontakt

Lisa Berg Nielsen
Communications Manager

Telefon

Generelle spørgsmål om Bosch

Flere nyheder