Investeringer i elektrisk mobilitet og brintteknologi skal sikre fremtidig vækst og innovation
18.04.2024
Bosch realiserer finansielle mål trods udfordrende tider
- Stærk salgsvækst: Bosch opnåede en omsætning på 91,6 milliarder euro i 2023, hvilket repræsenterer en stigning på 3,8 % eller en valutakursjusteret 8,0 %, på trods af vanskelige globaløkonomiske forhold.
- Fokus på elektrisk mobilitet: Bosch intensiverer indsatsen inden for elektrisk mobilitet med lancering af ca. 30 produktionsprojekter for elbiler i år, og forventer at 70 % af alle nye biler i Europa vil være elektriske inden 2030.
- Vækstpotentiale i brintteknologi: Bosch forventer betydelig vækst inden for brintteknologi, sætter mål om 5 milliarder euro i omsætning ved 2030 og iværksætter produktion af brændselscellesystemer i Tyskland og Kina.
- Klimapolitik og klimamål: Bosch fortsætter med at fokusere på klimaindsatsen som en central del af virksomhedsstrategien med store investeringer i teknologier for en kulstofneutral fremtid.
Stuttgart, Tyskland:I løbet af 2023 opnåede Bosch-koncernen markante fremskridt og øgede deres salg til imponerende 91,6 milliarder euro. Det – og andre finansielle resultater – har Bosch netop annonceret på dagens pressekonference, hvor koncernen også har bekræftet de driftstal, som de allerede tidligere på året kunne løfte sløret for.
Dermed kan Bosch sætte punktum ved et stærkt forretningsår, der – på trods af et udfordrende globalt miljø – har indfriet både finansielle mål og en succesfuld implementering af virksomhedens vækststrategi: “I regnskabsåret 2023 nåede vi vores finansielle mål og styrkede vores markedsposition i en række,” fortalte Dr. Stefan Hartung, formand for Boschs bestyrelse, på dagens pressekonference. ”Vi forfølger innovationer, partnerskaber og opkøb for at sikre, at vi hele tiden vækster og følger med de industrier, vi arbejder indenfor, når de forandres – og alt det på trods af økonomisk modvind.”
I stræben efter sine langsigtede vækstmål har Bosch stadig et klart mål for øje: Ønsket om at opnå en gennemsnitlig årlig vækst på mellem 6 og 8 procent med en margen på mindst 7 procent. Virksomheden sigter også mod at være blandt de tre førende globale leverandører indenfor sine kernemarkeder i alle regioner – og satser stort på vækst inden for områder som bæredygtig mobilitet og brintteknologi.
Fremtidsorienteret mobilitet: Bosch sætter kurs mod elektrisk kørsel
Bosch intensiverer sit fokus på den fremtidige mobilitetssektor med strategiske investeringer – og alene i år iværksætter virksomheden omkring 30 produktionsprojekter for elbiler: "Elektromobilitet er på vej; det eneste spørgsmål er, hvor hurtigt det vil ankomme i de forskellige regioner af verden," sagde Hartung. "Vi estimerer, at 70 procent af alle nye biler i Europa sandsynligvis vil være rent elektriske inden 2030." For lange distancer vil plug-in hybrider og rækkeviddeforlængere fortsat være relevante.
Forretningsområdet Mobility opnåede også vækst fra nye køretøjsteknologier, såsom køretøjsbevægelsesstyring (VMM vehicle motion management), som koordinerer alle aspekter af køretøjets bevægelse. Og med nye og redundante bremsesystemer skræddersyet til elektrificeret og automatiseret kørsel vokser Bosch med 10 procent årligt – betydeligt hurtigere end markedet. "Vi er tidligt ude, og vi vil sætte vores første ordre i masseproduktion i år," tilføjede Hartung, med en forventning om at generere salg i hundredvis af millioner euro inden 2030.
Bosch Mobility er den største forretningssektor i Bosch-koncernen – og sektoren forblev med et salg på 56,2 milliarder euro i 2023 også den mest sælgende af i alt fire forretningssektorer. Det svarer til en vækst på 6,9 %, eller 10,9 % justeret for valutakurseffekter.
Bosch vil fortsætte med at udforske potentialet i brintteknologi
Inden for brinbaseret teknologi forventer Bosch også betydelig vækst, og virksomheden sætter derfor et ambitiøst mål om at nå en omsætning på 5 milliarder euro inden 2030.
I 2023 iværksatte Bosch produktionen af brændselscellesystemer i Tyskland og Kina – særligt forventer Bosch, at Kina vil blive det førende marked i første omgang, mens der ikke er de samme forventninger til vækst i Europa og Nordamerika de kommende år.
Fra et teknisk synspunkt repræsenterer brintmotorer den hurtigste vej til klimaneutral kommerciel køretøjstransport. Bosch forventer derfor, at markedet for brintteknologi vil være næsten 1 milliard euro værd inden 2030. Som Hartung forklarede på konferencen: "En brintmotor med vores indsprøjtningsteknologi vil være på vejene i Indien i år, og vi arbejder allerede på produktionsordrer fra fem velkendte lastbilproducenter fra andre store økonomiske regioner."
Bosch ønsker også at deltage i det hurtigt voksende marked for brintproduktion: Inden 2030 vil der være omkring 170 gigawatt installeret kapacitet til brintelektrolyse på verdensplan – cirka 25 gange så meget som i dag: "Vores elektrolysestak er på vej til markedet næste år," sagde Hartung. "I fremtiden vil Bosch ikke kun være synonymt med brintdrivlinjer, men også med brintproduktion. Som leverandør vil vi aktivt hjælpe med at forme fremtidens marked."
Klimapolitik: En kulstofneutral fremtid kræver vedvarende investeringer
Foruden vækstområder som mobilitet og brintteknologi fortsætter Bosch med at have stor fokus på klimahandlinger, og virksomhedens klimapolitik forbliver en hjørnesten i forretningen.
Ud fra Hartungs perspektiv, så muliggør disse klimahandlinger også et stort vækstpotentiale – på trods af at markeder som elektromobilitet ikke udvikler sig så hurtigt som forventet: "Vi ser dog, at klimahandlingen ikke længere er det eneste emne øverst på den politiske dagsorden – i lyset af kompleks geopolitik og stigende sociale spændinger i vores samfund," sagde Hartung. Ikke desto mindre fortsætter Bosch med at foretage markante forudgående investeringer i teknologier for en kulstofneutral fremtid for at hjælpe med at forme denne transformation fra toppen. "Der er pres for at skære i tilskud til CO2-effektive teknologier, men en klimahandling kræver vedvarende investeringer – fra regeringen, fra virksomheder og fra hver enkelt af os," udtaler Hartung i forbindelse med Boschs årlige pressekonference.
Vækstområde: Varmepumper
Bosch udnytter også systematisk vækstmuligheder inden for opvarmningsteknologi. Selvom varmepumpe-markedet stagnerede i hele Europa i 2023, formåede Bosch at øge sin forretning med næsten 50 procent. I de kommende år vil Bosch fortsætte med at vokse betydeligt hurtigere end markedet på dette område. "Vi har ikke kun investeret i produktionskapacitet, men også udvidet vores produktportefølje - som inkluderer varmepumper, der ikke kun er støjsvage og effektive, men også omkostningseffektive," sagde Hartung.
Salg og resultat forbedredes i 2023 – 2024 forbliver udfordrende
Set over hele året og på tværs af alle forretningsområder kan Bosch-koncernen altså se tilbage på et forretningsår, hvor virksomheden opnåede et salg på 91,6 milliarder euro – en stigning på 3,8 % (valutakursjusteret 8,0 %) på trods af vanskelige økonomiske betingelser.
Driftsindtægter før renter og skatter (EBIT) beløb sig til 4,8 milliarder euro (2022: 3,8 milliarder euro) – og med 5,3 procent var EBIT-marginen fra driften 1 procentpoint højere end året før. Den var derfor højere end forventet, men stadig lavere end den langsigtede målmargen på mindst 7 procent. Bosch ønsker at opnå dette inden 2026. "En vellykket afslutning på 2023 bidrog til, at vores forventninger samlet set blev mødt. Men regnskabsåret 2024 vil være mindst lige så udfordrende som 2023," udtaler sagde Markus Forschner, medlem af bestyrelsen og finansdirektør i Robert Bosch GmbH.
Alene i området Mobility voksede Boschs salg til 56,2 milliarder euro med en EBIT-margin på 4,4%. Inden for Industrial Technology steg salget til 7,4 milliarder euro, påvirket af nye opkøb, med en stabil EBIT-margin på 9,1%.
Forventningerne for 2024 forbliver dæmpede, og Bosch forudser ingen økonomisk medvind – ikke mindst på grund af den nuværende økonomiske situation. Derfor forventer Forschner en global økonomisk vækst på kun 2,3 procent i 2024 samt stagnation i bilproduktionen og fortsat svaghed på maskinteknikmarkedet
Pressekontakt
Lisa Berg Nielsen
Communications Manager