Gå til hovedindhold
Bosch i Danmark
Nyheder

Verdens første: Bosch og Mercedes-Benz’ førerløse parkeringssystem er netop godkendt til kommercielt brug

30.11.2022

”Det højautomatiserede parkeringssystem, som vi har udviklet sammen med vores partner Mercedes-Benz, viser, hvor langt vi allerede er nået på denne udviklingsrejse. For mig at se er førerløs parkering der, hvor den automatiske hverdagskørsel starter.", udtaler Dr. Markus Heyn, ansvarlig hos Bosch-koncernen for Mobility Solutions.

 intelligente infrastruktur leveret af Bosch
Intelligente infrastruktur leveret af Bosch

Stuttgart, Tyskland: Det er en vigtig milepæl på vejen mod fuldautomatiseret bilkørsel, at Tysklands Federal Motor Transport Authority (KBA) netop har godkendt Bosch og Mercedes-Benz’ højautomatiserede og førerløse parkeringssystem til brug i parkeringshuset P6 i Stuttgart Lufthavn i Tyskland. Godkendelsen gør parkeringshuset til verdens første højautomatiserede og førerløse parkeringsfunktion til SAE niveau 4, som er officielt godkendt til kommercielt brug. De teknologiske fremskridt inden for automatiseret kørsel spiller en nøglerolle i fremtidens mobilitet. Når køretøjet og infrastrukturen overtager kørsel og manøvrering, vil bilisterne være i stand til at vende opmærksomheden mod andre ting i stedet for at bruge deres tid på at lede efter en parkeringsplads og navigere i trange parkeringshuse.

"Verdens første kommercielle godkendelse af vores højautomatiserede og førerløse parkeringsfunktion, som vi har udviklet i samarbejde med vores teknologipartner Bosch, viser, at innovationslederskab og 'Made in Germany' går hånd i hånd," fortæller Markus Schäfer, som er en del af Mercedes-Benz Group AGs direktion, samt teknologidirektør og ansvarlig for udvikling og indkøb hos virksomheden. Han fortsætter:

”Efter markedslanceringen af vores DRIVE PILOT niveau 3-system, vil vi snart tilbyde et niveau 4-system til parkering med vores INTELLIGENT PARK PILOT2 – og alt dette sker i år. Vi viser altså virkelig vores kunder, hvordan teknologi kan gøre livet lettere og give kostbar tid tilbage til bilisterne.”

Dr. Markus Heyn, ansvarlig hos Bosch-koncernen for Mobility Solutions, uddyber, hvorfor førerløs parkering er et nøgleaspekt på vejen mod mere automatiseret kørsel:

”Det højautomatiserede parkeringssystem, som vi har udviklet sammen med vores partner Merce-des-Benz, viser, hvor langt vi allerede er nået på denne udviklingsrejse. For mig at se er førerløs parkering der, hvor den automatiske hverdagskørsel starter.” Han uddyber: ”Fra starten har Bosch valgt at gøre infrastrukturen i parkeringshuse intelligente. Derfor har vi sat standarder på dette om-råde. I fremtiden er vores mål at udstyre flere og flere parkeringshuse med den nødvendige infra-strukturteknologi – og vi planlægger at gøre flere hundrede parkeringshuse på verdensplan førerlø-se over de næste par år.”

Teknologien bag førerløs parkering

Kør ind, gå ud og send bilen til en parkeringsplads – blot ved brug af en smartphone-app. Når først føreren har forladt bilen – for at bruge den besparede tid på at lave noget andet – kører den selv til den tildelte plads og parkerer. Senere vender bilen tilbage til afhentningsstedet på nøjagtig samme måde. Processen i den automatiske parkeringsservice (Automated Valet Parking) bygger på et samspil mellem den intelligente infrastruktur leveret af Bosch, samt på bilteknologien fra Mercedes-Benz. Boschs sensorer overvåger parkeringskælderen og giver dermed den nødvendige information til at guide køretøjet til den rette plads.

Teknologien i bilen konverterer informationen, som den modtager fra infrastrukturen, til en køremanøvrer. På denne måde er bilen endda i stand til at køre op og ned ad ramper, for at bevæge sig mellem etager i parkeringshuset. Hvis infrastruktursensorerne registrerer en forhindring, bremser bilen. Først når forhindringen er væk igen, fortsætter den sin vej ud eller ind af parkeringshuset.

"Vi er meget glade for at have udviklet et system til fører- og kontaktløs parkering sammen med vores partnere fra Bosch, Mercedes-Benz og Stuttgart Lufthavn. Vores digitale platform, APCOA FLOW, kan bruges til at booke pladser, til kontaktløs adgang til parkeringshuset og til automatisk fakturering af køretøjets ophold i garagen,” fortæller Frank van der Sant, som er medlem af bestyrelsen og erhvervschef hos APCOA PARKING Group. Han fortsætter: "Det nye parkeringssystem er enormt bekvemmeligt for vores kunder, da det bidrager med korte afstande at gå, en kontaktløs og kontantfri parkeringsproces, og dermed næsten ingen spildtid”.

Også talsmanden for Stuttgart Lufthavns ledelse, Walter Schoefer, er begejstret for det nye automatiske og førerfrie parkeringshus:

"Vi er stolte over, at STR er blevet valgt som lufthavnen for verdens første førerfrie parkering til kommercielt brug. Projektet viser, hvor innovativ vores region er. Automatiseret parkeringsservice forbedrer virkelig vores flypassagerers komfort og bekvemmelighed og sparer dem tid, især når de har travlt og bare gerne vil aflevere deres bil hurtigt i lufthavnen".

Pressekontakt

Lisa Berg Nielsen
Communications Manager

Telefon

Generelle spørgsmål om Bosch

Flere nyheder