Gå til hovedindhold
Bosch i Danmark
Virksomhedshistorie

Begyndelsen 1886–1905

I november 1886, flyttede Robert Bosch ind i sit første værksted i vesten af Stuttgart

Bosch's historie starter med mange vigtige skridt. Skridtet til uafhængighed, skridtet ind på bilmarkedet, på markeder uden for Tyskland og skridten ind på de store fabrikshaller med større produktioner.

Tegning af kurver, der peger opad, en mand (Robert Bosch) går på dem på toppen.

På ustabile ben- begyndelsen

Hans år som lærling og omrejsende købmand vagte en tidlig længsel i Robert Bosch om at være selvstændig. I 1886 åbnede han et værksted for præcisionsmekanik og elektroteknik i Stuttgart. De tidlige år bød på triumfer og nederlag, og først efter 1890erne tog udviklingen fart - og så gik det stærkt.

I november 1886 flyttede Robert Bosch til sit første værksted i det vestlige Stuttgart med en lærling og en ungarbejder .
I november 1886 flyttede Robert Bosch til sit første værksted i det vestlige Stuttgart med en lærling og en ungarbejder.
For at kunderne bedre kunne finde værkstedet i en fjern baggård, satte han i 1890 et firmaskilt op.
For at kunderne bedre kunne finde værkstedet i en fjern baggård, opsatte han i 1890 et firmaskilt.
/

Første produkter og serviceydelser

Bosch udførte alle slags mekaniske præcisions- og elektrotekniske opgaver der bød sig, som installation af telefonsystemer og elektriske dørklokker. Da han blev spurgt om at bygge en magnetisk tænding til en maskine med et eksisterende design, forbedrede han det, og således banede han vejen for produktion af magnettændinger.

I 1896 tilbød Bosch at installere en fjernstyret vandniveauindikator for en kunde.
I 1896 tilbød Bosch at installere en fjernstyret vandniveauindikator for en kunde.
Kontaktmekanismen i en fjernstyret vandniveauindikator krævede præcis fremstilling, for at apparatet var i stand til at rapportere vandniveauet over en vis afstand til basisenheden.
Kontaktmekanismen i en fjernstyret vandniveauindikator krævede præcis fremstilling, for at apparatet var i stand til at rapportere vandniveauet over en vis afstand til basisenheden.
Selvom det var et ret usædvanligt produkt, blev der i de første to årtier også produceret en række skrivemaskiner til blinde på Bosch-værkstederne.
Selvom det var et ret usædvanligt produkt, blev der i de første to årtier også produceret en række skrivemaskiner til blinde på Bosch-værkstederne.
/
Tegningen, der viser udviklingen af magnettændingen.

Gnisten der startede det hele — magnettændingen

Fra 1897 begyndte Bosch at installere bedre magnettændinger i biler og blev leverandør af de eneste pålidelige tændingssystemer. I 1902 afslørede chefingeniøren hos Bosch, Gottlob Honold, en endnu bedre løsning — højspændings-magnettændingssystemet med tændrør. Dette produkt banede vejen for Bosch til at blive en af verdens førende leverandører til bilindustrien.

Reproduktionen af en lavspændings-magnettændingsenhed i 1887 var starten på forskningen af tænding af brændstofblandinger.
Reproduktionen af en lavspændings-magnettændingsenhed i 1887 var starten på forskningen af tænding af brændstofblandinger.
Magnettænding i biler blev først anvendt i en trehjulet Dion Bouton i 1897. Der skulle mange test til før produktionen var perfekt.
Magnettænding i biler blev først anvendt i en trehjulet Dion Bouton i 1897. Der skulle mange test til før produktionen var perfekt.
Det ultimative gennembrud som en leverandør til bilindustrien kom med højspændings-magnettændingssystemer, som Bosch patentanmeldte i 1902.
Det ultimative gennembrud som en leverandør til bilindustrien kom med højspændings-magnettændingssystemer, som Bosch patentanmeldte i 1902.
Det første højspændings-magnettændingssystem, type Hdh, med tændrør (1902)
Det første højspændings-magnettændingssystem, type Hdh, med tændrør (1902)
/

Gottlob Honold

Billede: Gottlob Honold (1901)

Chefudvikleren med de rigtige instinkter

"Når Honold fandt på noget nyt og satte det i produktion, blev slutproduktet identificeret som et Bosch-produkt."

Det var på denne måde Bosch ærede sin mangeårige udviklingsleder, der begyndte sin karriere hos Bosch som lærling. Ud over højspændings-magnettændingssystemer var han også den brillante skaber af Bosch lyssystemer, startere og horn - til sin pludselige død i 1923.

Billede: Gottlob Honold (1901)

Husejer - den første fabrik

Bosch var allerede flyttet flere gange, inden han besluttede sig for at bygge en fabrik. Han havde oprindeligt regnet med at leje en eller flere etager ud, men det blev aldrig aktuelt. Tværtimod - Bosch-fabrikken, der blev bygget i 1901, fortsatte med at udvide sig til de omkringliggende bygninger.

Den første fabriksbygning fra 1900 var bygget helt i beton og var meget avanceret, selvom den havde fået en renæssance-facade.
Den første fabriksbygning fra 1900 var bygget helt i beton og var meget avanceret, selvom den havde fået en renæssance-facade.
Bosch-medarbejdere ved indgangen til den nye fabrik på et gruppefoto fra 1901.
Bosch-medarbejdere ved indgangen til den nye fabrik på et gruppefoto fra 1901.
Bosch-medarbejdere vikler i hånden tråd rundt om tændspolen (fra en magnettændingsenhed) på en armaturvikling, ca. 1900.
Bosch-medarbejdere vikler i hånden tråd rundt om tændspolen (fra en magnettændingsenhed) på en armaturvikling, ca. 1900.
Bosch-fabrikken voksede i løbet af få år fra en enkel fabriksbygning til en betragtelig størrelse (1905).
Bosch-fabrikken voksede i løbet af få år fra en enkel fabriksbygning til en betragtelig størrelse (1905).
/
Tegning af en historisk bil med passagerer og vejskiltet "London."

Et skridt frem i verdenen — første salgskontorer

Magnetos Simms Bosch åbner den første salgskontor i StoreStreet, London, i 1898. Kort efter fulgte et yderligere salgskontor i Paris.
Magnetos Simms Bosch åbner den første salgskontor i StoreStreet, London, i 1898. Kort efter fulgte et yderligere salgskontor i Paris.

"…et ben i Storbritannien…" — det havde længe været Robert Boschs ønske. I 1898, etablerede han det første Bosch selskab uden for Tyskland, i London sammen med englænderen Frederic Simms. Det var det første skridt på det globale markedet. Yderligere salgskontorer fulgte hurtigt i andre europæiske lande.

Magnettændinger fra Paris — første produktion i udlandet

Næst efter Storbritannien var Frankrig det største europæiske salgsmarked for biler. Bosch etablerede et datterselskab der i 1899. Forretningerne i Paris-selskabet kunne næsten ikke udvikle sig bedre, og fra 1905 kunne man dække efterspørgslen efter magnettændingssystemer, der blev produceret på egen fabrik med udsyn til Eiffeltårnet.

Toldomkostninger og lange transportveje førte til, at Bosch startede en produktion i Paris i 1905.
Toldomkostninger og lange transportveje førte til, at Bosch startede en produktion i Paris i 1905.

Motorløb — den første reklame

Ved århundredskiftet afholdtes de første større internationale motorløb— en chance for bilproducenter og deres leverandører til at vise deres fremskridt. Belgieren Camille Jenatzy kørte en Mercedes til sejr i Gordon Bennett Cup i Irland i 1903 — tildels takket være det pålidelige Bosch-tændingssystem, der kunne holde til de mest vanskelige forhold.

Belgieren Camille Jenatzy vandt Gordon Bennett Cup i Irland i 1903 — i en Mercedes med Bosch tændingssystem.
Belgieren Camille Jenatzy vandt Gordon Bennett Cup i Irland i 1903 — i en Mercedes med Bosch tændingssystem.
Med sit røde skæg og hår og hans flyvende røde støvjakke blev Jenatzky et reklameikon. Han gjorde reklame for Bosch-tændingssystemet som "Red Devil" til 1918.
Med sit røde skæg og hår og hans flyvende røde støvjakke blev Jenatzky et reklameikon. Han gjorde reklame for Bosch-tændingssystemet som "Red Devil" til 1918.
/