Gå til hovedindhold
Bosch i Danmark
Virksomhedshistorie

Globalisering siden 1990

Produktionsanalyse i realtid.

Jerntæppet faldt, nye markeder åbnede sig i Asien, og software åbnede nye muligheder for Bosch. De seneste tre årtier har betydet hurtige økonomiske forandringer, som virksomheden nu står over for.

Tegning af en åben grænsebom, som symbol for åbning af Østeuropa.

Warsawa-paktens sammenbrud og åbningen af Østeuropa

Jerntæppets fald betød også en ny æra for Bosch. I året 1994 ejede man virksomheder i 13 lande i den tidligere Østblok. Bosch åbnede produktionsfaciliteter i Jihlava og České Budějovice i den Tjekkiske Republik, Wrocław i Polen, Miskolc og Hatvan i Ungarn, og Engels og Samara i den Russiske Føderation. Andelen af salget, genereret uden for Tyskland, steg fra 51 procent i 1990 til cirka 72 procent i 2000.

IFA Trabant 601 på værkstedet Brandenburg Bosch Car Service (1992). Trabant var standard-personbilen i det socialistiske Østtyskland til 1989, så test-teknologien fra Bosch skulle tilpasses arbejdet med dette populære bilmodel.
IFA Trabant 601 på værkstedet Brandenburg Bosch Car Service (1992). Trabant var standard-personbilen i det socialistiske Østtyskland til 1989, så test-teknologien fra Bosch skulle tilpasses arbejdet med dette populære bilmodel.
Et af de vigtigste steder i den ungarske regionalorganisation, der blev grundlagt i 1991 er Hatvan, hvor produkter for bilelektronikken produceres, f.eks. sensorer. (1998)
Et af de vigtigste steder i den ungarske regionalorganisation, der blev grundlagt i 1991 er Hatvan, hvor produkter for bilelektronikken produceres, f.eks. sensorer. (1998)
/

Spændende muligheder — Asien i ny fokus

I Indien, Japan, og landene i Sydøstasien, har Bosch enten været repræsenteret i lang tid eller man har nu travlt med at få fodfæste på udviklingsmarkederne. Men den gradvise åbning af det kinesiske marked skabte den største strategiske interesse. Frem til 1994 havde den eneste tilstedeværelse for Bosch i Kina været i form af licenser og et repræsentationskontor i Beijing, som blev etableret i 1989. Derefter kunne Bosch også få fodfæste på dette marked som regional producent.

Reklameplakat for professionelt el-værktøj for bygningsindustrien ved en vej i Shanghai. (1996)
Reklameplakat for professionelt el-værktøj for bygningsindustrien ved en vej i Shanghai. (1996)
Reklameplakat i Shanghai. Tændrør er nogle af de første produkter Bosch har produceret i Kina. (1998)
Reklameplakat i Shanghai. Tændrør er nogle af de første produkter Bosch har produceret i Kina. (1998)
/

Mikromekaniske sensorer

Et insekt på en mikromekanisk sensor (MEMS) - blot for at vise størrelsesforholdet (1995)

Små overvågningsenheder

I halvfemserne udviklede Bosch mikromekaniske sensorer til brug i biler. Sensorerne arbejder som følere til måling af acceleration, rotation, tryk og lyd. De videregiver informationen til elektriske styreenheder, og fortæller dem præcist, hvornår der f.eks. skal udløses en airbag i tilfælde af en kollision. I 2005 begyndte Bosch også produktionen af sensorer til forbrugerelektronikken, som smartphones og spillekonsoller. De mindste MEMS er kun 1,5 millimeter bred. Et Bosch forskningsteam har opfundet plasma ætsning- processen til fremstilling af disse små dele. Bosch har siden 1995 produceret ca. 15 milliarder MEMS og er nu førende producent i verden med ca. 4 millioner enheder hver dag.

Foto: Et insekt på en mikromekanisk sensor (MEMS) - blot for at vise størrelsesforholdet (1995)

Tegning af en lygtepære med en bil inden i.

Fra ESP til ACC — stærkere fokus på innovationer

ESP® - det elektroniske stabilitetsprogram, der blev lanceret i 1995, var en teknologisk milepæl. Systemet forhindrer, at køretøjer skrider ud. I samme år lancerede Bosch sit TravelPilot navigationssystem med rutevejledning og talefunktion. I 1997 lanceredes det brændstofbesparende Common Rail højtryks-dieselindsprøjtningssystem og i år 2000 kom Motronic direkte benzinindsprøjtningssystemet. Introduktionen af assistentsystemer som Adaptive Cruise Control og Night Vision øgede sikkerheden.

Efter omtrent ti års udviklingsarbejde kom det første Bosch-navigationssystem, TravelPilot på markedet i 1989. Rutevejledning og talefunktion kom til i 1995.
Efter omtrent ti års udviklingsarbejde kom det første Bosch-navigationssystem, TravelPilot på markedet i 1989. Rutevejledning og talefunktion kom til i 1995.
Test af ESP-systemet i det nordlige Sverige (1995). Testkøretøjet filmes fra en helikopter til en tv-udsendelse.
Test af ESP-systemet i det nordlige Sverige (1995). Testkøretøjet filmes fra en helikopter til en tv-udsendelse.
Komponenter til Common Rail højtryksdiesel-indsprøjtningssystemet (1997). Benzin gemmes i Rail ved op til 2.500 bar for indsprøjtning.
Komponenter til Common Rail højtryksdiesel-indsprøjtningssystemet (1997). Benzin gemmes i Rail ved op til 2.500 bar for indsprøjtning.
/

Virksomheden forandrer sig — nye forretningsområder

Efter frasalget af telekommunikationsområdet, købte Bosch i 2001 industrivirksomhed Mannesmann Rexroth. Det styrkede forretningsenheden Industrial Technology og kunne bringe ligevægt i virksomhedsstrukturen. De tilbageværende dele af telekommunikationsdivisionen blev omdannet til Security Systems. Bosch udvidede sin division for termoteknik afgørende ved købet af Buderus AG i 2003. Bosch afviklede andre områder, som solcelleforretningen, der blev etableret i 2008.

Visuel kontrol af 6-tommers plade på fabrikken i Reutlingen (1999). I dag kan mange tusinde mikrochips til integrerede kredsløb eller mikromekaniske sensorer fås fra én plade.
Visuel kontrol af 6-tommers plade på fabrikken i Reutlingen (1999). I dag kan mange tusinde mikrochips til integrerede kredsløb eller mikromekaniske sensorer fås fra én plade.
En Junkers gasvandvarmer fremstilles til opvarmning af boligen. Bosch udvidede sin termoteknologiske branche afgørende ved købet af Buderus AG. (2015)
En Junkers gasvandvarmer fremstilles til opvarmning af boligen. Bosch udvidede sin termoteknologiske branche afgørende ved købet af Buderus AG. (2015)
Tunnelboremaskiner med hydrauliske komponenter fra Bosch Rexroth anvendes til at konstruere lange tunneller. (2015)
Tunnelboremaskiner med hydrauliske komponenter fra Bosch Rexroth anvendes til at konstruere lange tunneller. (2015)
Solar Decathlon House, udviklet i et samarbejde med Darmstadts Tekniske Universitet, kan selv levere al den energi det behøver. Det har vundet den prestigefyldte U.S. "Solar Decathlon" pris i 2007.
Solar Decathlon House, udviklet i et samarbejde med Darmstadts Tekniske Universitet, kan selv levere al den energi det behøver. Det har vundet den prestigefyldte U.S. "Solar Decathlon" pris i 2007.
/
Tegning af en men på en cykel, som cykler op ad bakke og et stiliseret display.

Smart skruearbejde, smart cykling, smart køling, smart styring

Med den elektriske skruemaskine IXO, som overraskende blev det bedst sælgende el-værktøj i hele verden, åbnede Bosch i 2003 for små, lette værktøjer med litium ion-batterier. I 2011 opstod der helt nye områder, bl.a. drevsystemet til el-cykler. Samtidigt har Bosch udvidet de traditionelle aktiviteter, f.eks. med opkøb af tidligere joint ventures som ZF Lenksystem og Bosch og Siemens Hausgeräte - hvilket har været afgørende grundlag for fremtidsscenarier som forbunde og web-styrede hårdehvidevarer og selvkørende biler.

Litium-ion batterier gjorde det muligt at opfinde en meget kompakt og praktisk IXO, markedsført i 2003.
Litium-ion batterier gjorde det muligt at opfinde en meget kompakt og praktisk IXO, markedsført i 2003.
Produktion af el-motorer til el-biler på Bosch-fabrikken i Hildesheim (2015). Sammen med effektelektronik, invertere og teknologier til genindvinding af energi danner de hjørnesten for fremtidens e-mobilitet.
Produktion af el-motorer til el-biler på Bosch-fabrikken i Hildesheim (2015). Sammen med effektelektronik, invertere og teknologier til genindvinding af energi danner de hjørnesten for fremtidens e-mobilitet.
/

Automatisk kørsel

Testkøretøj for automatisk kørsel med en roterende 360 graders højhastighedskamera (2015)

Som ved et trylleslag

Automatisk kørsel er ikke længere begrænset til science fiction. Bosch udforsker, udvikler og tester denne teknologi i laboratorier og på det tyske motorvejsnet og på californiske highways. Allerede i år 2000 lancerede Bosch en afstandsradar. Den næste generation af systemerne var så i stand til at bremse en bil automatisk ned til stop og accelerere den i en kø. Da sensorteknologien og softwaren udvikler sig løbende, bliver det gradvist muligt med automatiseret kørsel på motorveje og på sigt også i bytrafik.

Foto: Testkøretøj for automatisk kørsel med et roterende 360 graders højhastighedskamera (2015)

Nye områder: Internet of Things og kunstig intelligens

Internet of Things åbner mange nye forretningsområder for Bosch. Ud over traditionelle produkter omfatter dette også softwaren, nye internetbaserede forretningsmodeller og databeskyttelse. Firmaet hat sat sig selv målet at kombinere disse fire felter på lang sigt. Dette dækker alt fra automatisk kørsel til smarte hjem og autonom kommunikation mellem fabrikkens maskiner.

Bosch udvikler software, der skal gøre det nemmere for billister at oplade deres el-biler og også give adgang til et af Europas største ladenetværk.
Bosch udvikler software, der skal gøre det nemmere for billister at oplade deres el-biler og også give adgang til et af Europas største ladenetværk.
Produktionsanalyse i realtid. De data, der er indsamlet på denne måde, hjælper med til at danne det forbundne miljø i Industri 4.0, hvor maskinerne kan kommunikere uafhængigt med hinanden, og dermed forbedre produktionsprocesser.
Produktionsanalyse i realtid. De data, der er indsamlet på denne måde, hjælper med at danne det forbundne miljø i Industri 4.0, hvor maskinerne kan kommunikere uafhængigt med hinanden, og dermed forbedre produktionsprocesser.
Brugen af kunstig intelligens vil præge produkter og tjenester fra Bosch i fremtiden.
Brugen af kunstig intelligens vil præge produkter og tjenester fra Bosch i fremtiden.
Et bidrag til Co2-neutralitet: Boschs lokation Nashik i Indien er hjemsted for det største solenergianlæg af denne art i den indiske bilindustri, 2020
Et bidrag til Co2-neutralitet: Boschs lokation Nashik i Indien er hjemsted for det største solenergianlæg af denne art i den indiske bilindustri, 2020
Bosch-loget lyser op og er gendendelig fra lang afstand på en travl motorvej fra Stuttgart til München, i nærheden af Stuttgart lufthavn. Hvert bogstav er otte meter højt
Bosch-loget lyser op og er gendendelig fra lang afstand på en travl motorvej fra Stuttgart til München, i nærheden af Stuttgart lufthavn. Hvert bogstav er otte meter højt.
/