Icon--AD-black-48x48Icon--address-consumer-data-black-48x48Icon--appointment-black-48x48Icon--back-left-black-48x48Icon--calendar-black-48x48Icon--Checkbox-checkIcon--clock-black-48x48Icon--close-black-48x48Icon--compare-black-48x48Icon--confirmation-black-48x48Icon--dealer-details-black-48x48Icon--delete-black-48x48Icon--delivery-black-48x48Icon--down-black-48x48Icon--download-black-48x48Ic-OverlayAlertIcon--externallink-black-48x48Icon-Filledforward-right_adjustedIcon--grid-view-black-48x48Icon--info-i-black-48x48Icon--Less-minimize-black-48x48Icon-FilledIcon--List-Check-blackIcon--List-Cross-blackIcon--list-view-mobile-black-48x48Icon--list-view-black-48x48Icon--More-Maximize-black-48x48Icon--my-product-black-48x48Icon--newsletter-black-48x48Icon--payment-black-48x48Icon--print-black-48x48Icon--promotion-black-48x48Icon--registration-black-48x48Icon--Reset-black-48x48share-circle1Icon--share-black-48x48Icon--shopping-cart-black-48x48Icon--start-play-black-48x48Icon--store-locator-black-48x48Ic-OverlayAlertIcon--summary-black-48x48tumblrIcon-FilledvineIc-OverlayAlertwhishlist

Dette websted anvender cookies for at forbedre funktionen, betjeningsvenligheden og til statistiske formål. Du kan altid ændre denne indstilling ved at klikke på "Ændre indstillinger." Hvis du vil tillade brug af cookies, bedes du klikke på "Ja, jeg accepterer.”

Virksomhedshistorie

Biler og mere 1926–1945

10 min. læsning

Bosch mestrede trængslerne af den økonomiske krise og nationalsocialistiske diktater med innovativ styrke og vedholdenhed indtil den Anden Verdenskrig medførte nye, kæmpestore udfordringer.

Tegning af et køleskab, Bosch-logo i forgrunden

Dieselindsprøjtningspumpen — den anden grundsten

Efter mange års udvikling lanceredes i 1927 en innovation, som bruges den dag i dag: diesel-indsprøjtningspumpen. Dette var Boschs svar på videreudvikling af dieselmotorer, der i modsætning til benzinmotorer, ikke krævede magnettænding. Oprindeligt kun anvendt i lastbiler, kom den første diesel-indsprøjtningspumpe til personbiler på markedet i 1936.

En dieselindsprøjtningspumpe til lastbiler
En dieselindsprøjtningspumpe til lastbiler
Fabrikken i Feuerbach er fortsat en af de vigtigste proudktionsenheder for dieselteknologiproduktionen. Billedet viser en medarbejder, der borer et pumpehus i, 1935.
Fabrikken i Feuerbach er fortsat en af de vigtigste proudktionsenheder for dieselteknologiproduktionen. Billedet viser en medarbejder, der borer et pumpehus i, 1935.

Flere strenge at spille på — nye forretningsområder

En stor krise i den tyske bilindustri førte til at Bosch var nødt til at gentænke sin produktportefølje fra året 1926. Dette inspirerede til at kombinere flere strategier, der før havde vist sig at være succesfulde — at forbedre produkter og udvikle dem til serieproduktion (som for el-værktøj og varmeteknik) kombineret med helt nye projekter, som radio- og tv-teknologi.

Bosch køleskabet, lanceret 1933, skulle være til at betale for flere husholdninger.
Bosch køleskabet, lanceret 1933, skulle være til at betale for flere husholdninger.
Musik på bilturen var ikke længere kun en drøm, da Bosch- og Blaupunkt-ingeniører udviklede Europas første bilradio til serieproduktion i 1932.
Musik på bilturen var ikke længere kun en drøm, da Bosch- og Blaupunkt-ingeniører udviklede Europas første bilradio til serieproduktion i 1932.
Bosch etablerede en ny division i 1932 ved købet af opvarmningsteknikenheden fra Hugo Junkers.
Bosch etablerede en ny division i 1932 ved købet af opvarmningsteknikenheden fra Hugo Junkers.

El-værktøj

En Bosch borhammer i brug (1936)

Hårklippemaskiner og borhammer

Bosch-ingeniøren Hermann Steinhart fandt i 1927 et apparat i sit testværksted, der fascinerede ham umiddelbart. "Forfex" havde en motor integreret i håndtaget. Det åbnede et hav af muligheder. Steinhart’s forretningsenhed gjorde oprindeligt Forfex seriemodent inden der i de næste år udvikledes konceptet for at skabe den første borhammer. Teamet brugte produktionsfaciliteter i Bosch-fabrikker som testfacilitet.

Foto: En Bosch borhammer i brug (1936)

Fremragende samarbejde — produktion med en stærk partner

Næsten ti år efter krigens slutning havde eksportsalget kun nået 34 procent af hele omsætningen. Høje produktionsomkostninger og toldbarrierer tvang Bosch til at prøve andre alternativer. I Frankrig, i Storbritannien og i Italien, begyndte man søgning efter partnere til lokal produktion, og i Australien og Japan producerede partnerne produkter under Bosch-licensen. I 1932 var eksportsalgstallene steget til 55 procent.

I 1931 etablerede Bosch et joint venture med de lokale bilproducenter C.A. Vandervell som en produktionsbasis til det britiske marked.
I 1931 etablerede Bosch et joint venture med de lokale bilproducenter C.A. Vandervell som en produktionsbasis til det britiske marked.
Også lederen af Robert Bosch Supply and Service Pty Ltd. i Melbourne, August Hoette, startede produktionen af tændrør i Australien under en Bosch-licens.
Også lederen af Robert Bosch Supply and Service Pty Ltd. i Melbourne, August Hoette, startede produktionen af tændrør i Australien under en Bosch-licens.

FESE

FESE fjernsynsapparat til hjemmet (1938)

Banebrydende teknologi

Sammen med den skotske pioner, John Logie Baird, som opfandt tv'et, og virksomhederne Zeiss Ikon og Loewe, grundlagde Bosch Fernseh AG (FESE) i 1929. Årlang forskning førte til sidst til store succeser. FESE leverede de første elektroniske optagelsesapparater til de olympiske lege i Berlin i 1936. Samme år præsenteredes de første "fjernsynsmodtagere til hjemmet." Under krigen blev FESE kommanderet til at hjælpe med til at udvikle en bombe med et integreret kamera, der skulle fjernstyres via et tv-billede. Krigens afslutning stoppede projektet, som da var nået til testfasen.

Billede: FESE fjernsynsapparat til hjemmet (1938)

Tegning af en arbejder ved en maskine.

Benzinindsprøjtning for flymotorer og fjernsynsteknologi

Da nationalsocialisterne kom til magten, betød det også nye udfordringer for Bosch. Regimet beordrede forskning og udvikling af benzinindsprøjtningsteknologi til flymotorer og opførelse af nye fabrikker. Især fjernsynsteknologi kom i militærets fokus. Virksomhedens eksportsalg faldt i 1939 til ni procent.

Selvom nazisterne stræbte efter økonomisk selvforsyning, fortsatte Bosch med at sælge sine produkter i hele verden, f.eks. i Tianjin, China, som vises her (1938).
Selvom nazisterne stræbte efter økonomisk selvforsyning, fortsatte Bosch med at sælge sine produkter i hele verden, f.eks. i Tianjin, China, som vises her (1938).
En Bosch benzinindsprøjtning i en flymotor (1941)
En Bosch benzinindsprøjtning i en flymotor (1941)

Våbenproduktion og tvangsarbejde

Med starten af Anden Verdenskrig skiftede Bosch igen til militær produktion. Militæret var på dette stadie så stærkt motoriseret at virksomhedens bilaktiviteter fik lov at fortsætte. Som i hele den tyske industri blev de medarbejder, der blev involveret i krigen, erstattet af tvangsarbejdere fra de besatte områder, og nogle af dem blev tvunget til at leve under umenneskelige forhold.

Bearbejdning af råmaterialet til produktionen begyndte i metalfabrikken i Feuerbach i året 1909. Billedet viser medarbejdere, der støber letmetal i året 1942.
Bearbejdning af råmaterialet til produktionen begyndte i metalfabrikken i året 1909. Billedet viser medarbejdere, der støber letmetal i året 1942.
Kvindelige arbejdere producerer tændspoler på fabrikken i Stuttgart (1944)
Kvindelige arbejdere producerer tændspoler på fabrikken i Stuttgart (1944)

Modstand og beskyttelse af jøder

Samtidig støttede Bosch-ledelsen aktiv modstanden mod nationalsocialisterne. En af de fremtrædende modstandsfolk var Carl Friedrich Goerdeler, der blev udnævnt til rådgiver for virksomheden. Forfulgte jøder blev også ansat for at beskytte dem mod at blive deporteret til koncentrationslejrene eller blev hjulpet finansielt for at kunne emigrere.

I året 1970 ærede den israelske ambassadør, Idan Avner (i midten) Bosch-chefen Hans Walz (til venstre) med titlen "Righteous Among the Nations” for hans indsats med at hjælpe de forfulgte jøder under nazistiden. Titlen blev givet på vegne af det israelske mindesmærke Yad Vashem.
I året 1970 ærede den israelske ambassadør, Idan Avner (i midten) Bosch-chefen Hans Walz (til venstre) med titlen "Righteous Among the Nations” for hans indsats med at hjælpe de forfulgte jøder under nazistiden.Titlen blev givet på vegne af det israelske mindesmærke Yad Vashem.

Slutningen

Under krigen bombede de allierede flere gange Bosch's produktionsfaciliteter. Robert Bosch oplevede ikke, hvordan dele af hans fabrikker blev ødelagt, da han døde i 1942. Han efterlod klare instrukser til sine efterkommere, hvordan den fabrik, der bar hans navn, skulle drives.

Store dele af Feuerbach metalfabrikken blev ødelagt i et bombeangreb i 1944. Med tiden blev produktionen flyttet ud på landet.
Store dele af Feuerbach metalfabrikken blev ødelagt i et bombeangreb i 1944. Med tiden blev produktionen flyttet ud på landet.
Den ødelæggende bombning i september 1944 fik det ikoniske Bosch-fabrikstårn til at vælte.
Den ødelæggende bombning i september 1944 fik det ikoniske Bosch-fabrikstårn til at vælte.