Gå til hovedindhold
Bosch i Danmark
Virksomhedshistorie

Rekonstruktion 1946–1959

Det stærkt beskadigede tårn af Boschs første fabrik i Stuttgart (1945)

Efter Anden Verdenskrig havde Bosch mistet de internationale forretningsenheder for anden gang. Store dele af produktionsfaciliteter lå i ruiner. De to følgende årtier stod i rekonstruktionens tegn, men der blev også opdyrket nye forretningsområder.

Tegning af en konstruktør, der arbejder ved en bygning.

Med trillebør og skovl — genopbygning hos Bosch

I 1945 var over 50 procent af Bosch's produktionsfaciliteter i Tyskland ødelagt af de allieredes bombetogter. Dens nøgleposition som krigsleverandør af militære køretøjer gjorde Bosch til et strategisk mål. Nu skulle virksomheden rydde op, re-konstruere og skaffe arbejde til sine medarbejdere.

En del af ødelæggelserne fortsatte med at være synlige efter krigens slut. Det stærkt beskadigede tårn på Bosch's første fabrik i Stuttgart (1945)
En del af ødelæggelserne fortsatte med at være synlige efter krigens slut. Det stærkt beskadigede tårn på Bosch's første fabrik i Stuttgart (1945)
Et år efter krigens slutning var genopbyggelse af de beskadigede produktionsfaciliteter i Stuttgart påbegyndt. (1946)
Et år efter krigens slutning var genopbyggelse af de beskadigede produktionsfaciliteter i Stuttgart påbegyndt. (1946)
Kvalitetskontrollen af tændrør i fabrikken i Bamberg (1950). Det traditionelle produkt, der først blev produceret af Bosch i 1902 var et af fundamenterne for det økonomiske fremskridt efter1945.
Kvalitetskontrollen af tændrør i fabrikken i Bamberg (1950). Det traditionelle produkt, der først blev produceret af Bosch i 1902 var et af fundamenterne for det økonomiske fremskridt efter1945.
Bosch fejrer produktionen af en millon diesel-indsprøjtningspumpe i fabrikken i Feuerbach (1950). Det var også her, dette succesrige produkt først blev produceret i 1927.
Bosch fejrer produktionen af en millon diesel-indsprøjtningspumpe i fabrikken i Feuerbach (1950). Det var også her, dette succesrige produkt først blev produceret i 1927.
/

Tændrør og gryder— overlevelse i efterkrigstiden

For at kunne genansætte medarbejderne og betale deres løn, begyndte firmaet produktionen af gryder fra stålhjelme, håndvogne og paraplyer i fabrikkens ruiner. Medarbejderne kunne enten selv bruge disse ting eller bytte dem for at få andre nødvendigheder. De første mere komplekse produkter var tændrør — til de allieredes militærkøretøjer.

Advarselslygterne, der blev produceret her i 1949 var en komplet nyhed. De erstattede de gamle retningsvisere, som Bosch havde produceret fra 1927. (1950)
Advarselslygterne, der blev produceret her i 1949 var en komplet nyhed. De erstattede de gamle retningsvisere, som Bosch havde produceret fra 1927. (1950)
Efter krigens slutning fokuserede Bosch på sine gamle styrker — forskning og udvikling og de efterfølgende produktinnovationer. Bosch forskere begyndte i 1948 at udvikle et elektronmikroskop til deres egen materialeforskning. (1950)
Efter krigens slutning fokuserede Bosch på sine gamle styrker — forskning og udvikling og de efterfølgende produktinnovationer. Bosch forskere begyndte i 1948 at udvikle et elektronmikroskop til deres egen materialeforskning. (1950)
Kvalitet har altid været et nøglekriterie hos Bosch. Omfangsrige tests — som her i hornproduktionen — har altid været obligatoriske. (1950)
Kvalitet har altid været et nøglekriterie hos Bosch. Omfangsrige tests — som her i hornproduktionen — har altid været obligatoriske. (1950)
/

Eksekutor af Robert Bosch's sidste vilje og administrerende direktør

Robert Bosch døde i 1942. Eksekutoren af hans bo rekonstruerede virksomheden i henhold til Robert Bosch's vilje og testamente - efter 1945. Målet var på den ene side overskud, men også at kanalisere overskuddet til velgørende formål. Hans Walz ledede virksomheden som grundlæggerens efterfølger indtil 1963.

I testamentet, som blev skrevet fire år inden sin død i 1942, opfordrede Robert Bosch til en "stærk" videreudvikling af selskabet. Han satte ikke en specifik kurs, men fastlagde vejledninger til bobestyrerne, om hvordan virksomheden skulle ledes. (1954)
I testamentet, som blev skrevet fire år inden sin død i 1942, opfordrede Robert Bosch til en "stærk" videreudvikling af selskabet. Han satte ikke en specifik kurs, men fastlagde vejledninger til bobestyrerne, om hvordan virksomheden skulle ledes. (1954)
Hans Walz efterfulgte Robert Bosch som virksomhedsleder (1953).
Hans Walz efterfulgte Robert Bosch som virksomhedsleder (1953).
/

Antikartelsager — frygten at miste alt

Nationalsocialisternes drømme om verdensherredømmet kunne kun realiseres ved hjælp af mægtige virksomheder. Det var årsagen til, at de allierede ønskede at opbryde store tyske virksomheder, herunder Bosch. Virksomheden var imidlertid vokset organisk, hvilket betød, at de enkelte dele ikke kunne overleve alene. I sidste ende forblev Bosch-koncernen næsten intakt, selvom den skulle afsløre sine patenter for alle konkurrenter.

Bosch deltog i motorløb for at hjælpe med til at rekonstruere denne forretning i 1950erne, ved oprindeligt at implementere "Motorløbsservice" for servicearbejde og tilpasning af reservedele i 1937. Den succesfulde brug af Bosch-teknologien under de mest vanskelige betingelser var god reklame for deres pålidelighed og holdbarhed
Bosch deltog i motorløb for at hjælpe med til at rekonstruere denne forretning i 1950erne, ved oprindeligt at implementere "Motorløbsservice" for servicearbejde og tilpasning af reservedele i 1937. Den succesfulde brug af Bosch-teknologien under de mest vanskelige betingelser var god reklame for deres pålidelighed og holdbarhed.
Bosch's hovedsædet i Breitscheidstrasse i Stuttgart blev oplyst hver nat (1951). Det er her Bosch's ledelse og de allieredes repræsentanter forhandlede hårdt om virksomhedens fremtid under antikartel-forhandlingerne.
Bosch's hovedsædet i Breitscheidstrasse i Stuttgart blev oplyst hver nat (1951). Det er her Bosch's ledelse og de allieredes repræsentanter forhandlede hårdt om virksomhedens fremtid under antikartel-forhandlingerne.
/
Tegning af en stiliseret globus med tegnede berømte hovedstæder i verden.

"Made all over the world" — nye veje mod en international virksomhed

Inden Hitler kom til magten, stammede over 50 procent af Bosch-salget fra internationale forretninger. Men efter 1945 var det næsten nul, og virksomhedens internationale formue var beslaglagt. Takket være gode relationer med mangeårige partnere og pga. hurtigt voksende markeder og lande som Brasilien og Indien, blev der dannet et globalt netværk. Alligevel tog det indtil 1960 før det internationale salg igen oversteg 20 procent af Bosch's totale salg.

I 1950erne fandt produktionen stadig først og fremmest sted i Tyskland. Det krævede avanceret transportlogistik for at sende eksportvarerne ud i hele verden. Dette pakketransportsystem var teknisk på forkant af tiden. (1951)
I 1950erne fandt produktionen stadig først og fremmest sted i Tyskland. Det krævede avanceret transportlogistik for at sende eksportvarerne ud i hele verden. Dette pakketransportsystem var teknisk på forkant af tiden. (1951)
I 1950erne begyndte Bosch at etablere produktionsfaciliteter i hele verden. Bosch fabrikken i Clayton nær Melbourne forsynede den australske bilindustri med det elektriske system som tændsystemer, vinduesviskere, horn, generatorer, startere og belysning. (1960)
I 1950erne begyndt Bosch at etablere produktionsfaciliteter i hele verden. Bosch fabrikken i Clayton nær Melbourne forsynede den australske bilindustri med det elektriske system som tændsystemer, vinduesviskere, horn, generatorer, startere og belysning. (1960)
Bosch's forskningskøretøj på en gård i Stuttgart, udstyret med talrige forskellige forlygter og horn der anvendes i hele verden. Dette var for at gennemføre testkørsler i vejtrafikken. (1954)
Bosch's forskningskøretøj på en gård i Stuttgart, udstyret med talrige forskellige forlygter og horn der anvendes i hele verden. Dette var for at gennemføre testkørsler i vejtrafikken. (1954)
/

Perfektion og elegance — forbrugerprodukter

I de tidlige 50'er markedsførte Bosch produkter, der afspejlede den tyske og europæiske økonomiske fremgang og kunne tilfredsstille forbrugernes behov, nu hvor de vanskelige tider næsten var ovre. Eksemplerne omfattede køkkenapparater og boremaskiner til hobbybrug. Kerneprodukter som bilradioer blev solgt i millionvis.

Blandt de produkter, der blev lanceret i 1950, var vaskemaskiner. Her ses forsiden af en reklamebrochure fra 1958.
Blandt de produkter, der blev lanceret i 1950, var vaskemaskiner. Her ses forsiden af en reklamebrochure fra 1958.
Bosch havde allerede lanceret det første køleskab i 1933, men de blev først virkelig til at betale, da tids- og pengebesparende masseproduktion begyndte efter krigen. (1958)
Bosch havde allerede lanceret det første køleskab i 1933, men de blev først virkelig til at betale, da tids- og pengebesparende masseproduktion begyndte efter krigen. (1958)
/

Bosch hvidevarer

Et salg af food processor i en butik i Stuttgart (1962)

En ny tidsalder begynder i køkkenet

Bosch's food processor blev kaldt to ting ved sin lancering. Navnet på denne model var "Ny tid/Neu Zeit" og det blev betegnet som "landkvindens hjælper". Kunder i bymiljøer blev lovet en ny tidsalder af meget avanceret husholdningsteknologi, der ville forenkle husholdningsopgaverne.

Det var dog meget nemmere at reklamere over for landsby husholdningerne: maskinen skulle producere masser af mad. En årsag var de store husholdninger med mange børn, en anden at det var nødvendigt at forarbejde frugt- og grøntsagshøsten hurtigt for at gemme dem til senere — for eksempel ved at fryse portioner af produktet, henkoge eller fremstillet marmelade.

"Nytid" var en multifunktionsenhed, der kunne skære, ælte dej, rive, presse og sågar skrælle kartofler.

Foto: Et salg af food processor i en butik i Stuttgart (1962)

Nylancering af gamle favoritter — benzinindsprøjtning i biler

Gutbrod Superior var den første personbil, der blev udstyret med Bosch benzinindsprøjtning. Det gav en reducering af benzinforbruget med op til 20 procent sammenlignet med karburatorer og øgede samtidigt effekten. (1952)
Gutbrod Superior var den første personbil, der blev udstyret med Bosch benzinindsprøjtning. Det gav en reducering af benzinforbruget med op til 20 procent sammenlignet med karburatorer og øgede samtidigt effekten. (1952)

Den teknologi, der blev anvendt i mange Bosch-produkter, stammede fra tiden før krigen. Men der skulle nyudviklinger til for at blive og forblive konkurrencedygtig. Benzinindsprøjtning, som Bosch havde udviklet til flymotorer, var en nydudvikling i bilerne i starten af 1950, selvom det tog årtier at udvikle standarden.

Bosch Combi

"Bosch Combi" til gør-det-selv-folk — med dens praktiske bærekuffert (1952)

El-værktøjet til hjemmet

Gør-det-selv-bølgen blev en lønsom forretning for Bosch. "Bosch Combi" el-værktøj, der blev lanceret i 1952, kunne anvendes på mange forskellige måder alt efter valgt tilbehør — som boremaskine, skruetrækker, slibemaskine eller sågar hækkeklipper. Dette produkt var starten på et helt nyt forretningssegment i Europa for en stadig primær mandlig målgruppe "Gør-det-selv-folk", der først og fremmest kunne findes i kældre og garager.

Hele sættet med standardtilbehør blev solgt i en kuffert eller en trækasse til montering på væggen. Bosch udviklede en anden kerneserie af el-værktøjer for at komplettere de professionelle el-værktøjer til byggepladserne, inklusive borehamre.

Foto: En "Bosch Combi" til gør-det-selv-folk — med sin praktiske bærekuffert (1952)

Elektronik — en forretningsenhed med konsekvenser

Bosch begyndte i midten af 1950erne med udviklingen af elektronikkomponenter. De første af dem var en "variode", som Bosch først producerede i 1958. Derefter kom transistorerne og fra 1970erne integrerede kredsløb. Kritisk kommenteret af skeptikere, men entusiastisk udviklet af deres tilhængere, dannedes det første spæde forsøg på området elektronik, der nu er et kerneområde hos Bosch.

En lille, ubetydelig komponent— næsten mindre end en ært og usynlig på billedet af en generatorstyring. Efter serieproduktionen blev optaget i 1958, forbedrede dette innovative halvlederkomponent måden som generatoren opladte batteriet på.
En lille, ubetydelig komponent— næsten mindre end en ært og usynlig på billedet af en generatorstyring. Efter serieproduktionen blev optaget i 1958, forbedrede dette innovative halvlederkomponent måden som generatoren opladte batteriet på.
De tidligere elektroniske komponenter fra Bosch var oprindeligt baserede på germanium, senere på silikonekrystaller. Dette billede viser fremstilling af et germanium-krystal. (1961)
De tidligere elektroniske komponenter fra Bosch var oprindeligt baserede på germanium, senere på silikonekrystaller. Dette billede viser fremstilling af et germanium-krystal. (1961.
/